Marketing weblog

 

Welkom op het vernieuwde marketing weblog van Heroes Communicatie.  Op dit weblog houden we je op de hoogte van de laatste ontwikkelingen op het gebied van ondernemen, marketing en politiek.  We trachten iedere dag met verse content te komen dat in jouw behoefte voorziet. En vergeet niet  onze songteksten op deze website te lezen. We wensen je veel leesplezier.

 

Pechstudenten verdienen proportionele compensatie

De studielichting 2015 - 2022 verdient proportionele compensatie. Daar waar de voorgaande generaties een basisbeurs 14.000 euro kregen en tegelijkertijd de aankomende generaties ook. Zijn wij van mening dat de pechstudenten een basisbeurs 14.000 euro met terugwerkende kracht moeten krijgen.  Zij zijn slachtoffer geworden van een experiment het zogenaamde leenstelsel. Velen hebben zich in de schulden moeten steken wat tot een oneerlijke en ongelijke situatie heeft geleid.  Hun kansen op de arbeidsmarkt en op het kopen van een woning zijn door dit leenstelsel verslechterd. Dit vraagt niet om slechts 1.000 euro compensatie wat de minister Dijkgraaf wil.  Dit vraagt om een proportionele compensatie en dat is voor iedere student een basisbeurs  14.000 euro met terugwerkende kracht.

 

De voordelen van Decupré 

We volgen al een tijdje Decupré op de televisie. Het bedrijf positioneert zich met matrassen als marktleider in de zorg.  En momenteel zijn ze bezig om met deze expertise de consumentenmarkt te penetreren. Decupré staat voor gezond slapen en biedt als service een slaapadvies dat je op hun website kunt invullen. Decupré heeft een klantenbeoordeling van 9.2.  Daarnaast bieden ze ook nog de service om 30 dagen thuis een matras te proberen. De commercial van Decupré is een consistent en eenvoudig verhaal met de herkenbare eigenaar in beeld. Opvallend is dat Decupré met verschillende commercials op televisie komt. Dat verrast de kijker en trekt tegelijkertijd de aandacht, de eigenaar blijft consistent in beeld.  We moeten wel eens denken aan Sonja Barend die haar talkshow afsloot met de woorden " lekker slapen en morgen weer gezond op".  Bij Decupré verkopen ze geen matrassen of bedden, ze verkopen gezond slapen.  Dat is de unique selling point van Decupré  en dat is goed gezien door Decupré. Dit is een marketing grapje een matrassen en beddenverkoper kan tegen zijn klanten zeggen; "we sell dreams" dat is wel echt  Amerikaans. De zwakte van dit statement is tegelijk dat de klant kan zeggen; " but no nightmares". 

 

Moet de libor rente omhoog

Dat is een goeie vraag Liselotte. Ik stel alleen maar goeie vragen meneer Dick.  We zullen een poging doen Liselotte. De inflatie is de grote boosdoener en bedraagt 7.5 procent. Dat is vooral te verklaren door de hoge energieprijzen en de producten die overzee komen en per zeecontainer vervoerd worden.  Er is een krapte aan zeecontainers en dat betekent de facto dat de kosten van transport toenemen.  Daar hebben we nu mee te maken en dat verklaart 50 procent van de inflatie. Hoe weet u dat meneer Dick. Omdat we ons huiswerk doen. Oh ga verder. De rente is een probleem Liselotte. Die is historisch laag en dat betekent dat mensen en bedrijven tegen historisch lage kosten ( rente = 0.1 procent) geld kunnen lenen en op die manier komt er teveel geld en vraag  in de economie. In andere woorden mensen kunnen teveel geld lenen (hypotheek)  en dat drijft de huizenprijzen op. De gemiddelde huizenprijs bedraagt momenteel 430.000 euro dat is absurd. De ECB hanteert een inflatiebeleid van 2 procent.  Als er niks gebeurt dan leidt dit tot oververhitting van de economie. Klaas Knot DNB zei afgelopen zondag in Buitenhof dat als we niks doen de hyperinflatie nog twee jaar zal aanhouden.  Het lijkt ons onvermijdelijk dat de ECB binnen een half jaar hierop terugkomt en de rente zal verhogen.  De libor rente dus ook en de afgeleide hypothecaire rente ook.  Moet ik  nu nog even snel mijn hypotheek oversluiten.  Ik zou het maar doen veel mensen zijn er al mee bezig.

 

Minder werken en meer vrijetijd

Als we naar de afgelopen 100 jaar kijken dan kunnen we vaststellen dat we steeds minder uren zijn gaan werken. Het begon met de industrialisatie toen mensen vervangen werden door machines met een hoger arbeidsproductiviteit.  Later kregen we de automatisering waarbij de mens wederom vervangen werd door computers met wederom een hogere arbeidsproductiviteit. Dit was gemakkelijk voor de werkgevers en voor de mens was het gemakkelijk omdat ze saai werk niet meer hoefden te doen.  Inmiddels zitten we in de fase van digitalisering ook dit leidt tot vervanging van mensen.  Als je mensen vraagt naar wat voor tijd ze het leukste vinden, dan is het antwoord waarschijnlijk de vrijetijd. Wij denken dat we minder gaan werken in de nabije toekomst en dat we meer vrijetijd gaan krijgen.  Recreatie lijkt een groeiende behoefte voor mensen in Nederland.  Je ziet ook dat steeds meer mensen in eigen land op vakantie gaan. Dat is heerlijk ontspannen in eigen land en tegelijk ook meer werkgelegenheid. We voorzien de aankomende 10 jaar een substantiele groei van de recreatiesector in Nederland.  met meer  dienstverlening en een eigen verdienmodel.  We denken aan campings, b&b's en vakantiehuizen. De banen die hier ontstaan zijn mensenwerk.

 

De voordelen van private lease

Een van de grote voordelen van private lease is gemak. Voor 250 euro per maand kun je gedurende 5 jaar een Toyota Aygo leasen. Je hebt geen onderhoudskosten, rijd je schade dan wordt dat gerepareerd en zadelt je niet op met kosten en nieuwe banden zijn voor rekening van de aanbieder. Dat is even verleidelijk zo op het eerste gezicht. Het is interessant voor mensen die niet met eigen geld of een lening een auto willen rijden. Voor private lease geldt je betaalt alleen voor het gebruik en niet voor het bezit.Private lease speelt vooral in op het gemak van het aanschaffen van een auto. Of het nu ook voordeliger is dan zelf een Toyota Aygo kopen van 20.000 euro dat is een ander verhaal. Private lease is alleen je brandstof betalen de rest is all in. Wanneer je zelf een Toyota financiert dan moet je rekening houden met de rente die je voor een krediet betaalt. Daarbij komen ook nog eens de afschrijving op de auto. Additionele risico's zoals schade rijden moet je zelf betalen en de jaarlijks terugkerende onderhoudskosten moet je ook meetellen. Inderdaad het is een rekensom die je moet maken. Dat laat onverlet dat de voordelen van private lease je weet waar je maandelijks aan toe bent en het gemak van aanschaf interessant zijn voor autorijders.  We denken dat de jongere doelgroep gevoelig is voor private lease, omdat deze financieringsservice autorijden laagdrempelig maakt.

 

Kamp van Koningsbrugge

We volgen kamp van Koningsbrugge omdat we het een interessant programma vinden.  Wat doen extreme omstandigheden met de psyche en het fysiek van de cursisten en wat misschien nog wel berlangrijker is wat doet het met de groepsdynamiek. Aflevering 1 is meteen al plank gas, de cursisten moeten met volle bepakking een berg beklimmen. En het eerste slachtoffer valt hier al, iemand komt ten val en raakt geblesseerd en moet opgeven. De toon is gezet bij Kamp van Koningsbrugge De tweede aflevering moeten de cursisten 15 m onder water zwemmen in een overal in een zwembad van 17 graden. Als je dit aanschouwt dan is het net alsof de cursisten verzuipen. We hebben het hier pas over aflevering 2 enkele van hen laten oer geluiden horen. De instructeur roept,  tegen de cursisten dat ze zich op hun ademhaling moeten concentreren. Dat geeft controle over jezelf en over de situatie.  De derde aflevering is  wederom met volle bepakking een riviertje afdalen dat geplaveid is met rotsen en glibberigheid. Ze doen hier maar liefst 4 uur over. Een cursist raakt onderkoeld en wordt wegens veiligheidsredenen uit de rivier gehaald en gaat naar de hospik. Opmerkelijk is de kracht van één cursist die als nummer 8 van de groep vertrekt en als eerste binnenkomt.  Een commando is geen solist maar een teamplayer dat betekent dat je als cursist je kameraden moet helpen wanneer het moeilijk is. Het team moet groter zijn dan de som der delen, dat is de gedachten. We waren met aflevering 4 dan ook benieuwd of er een leider zou opstaan, iemand die door de groepsleden ook als een leider gezien wordt. Dit aspect vinden we vanuit de management theorie zeer interessant. De cursisten moesten een gewonde persoon repatrieren en daarvoor moesten ze het water over met een door hen zelf gemaakt vlot. Zou hier dan leiderschap naar boven komen dat vroegen we ons af. En ja hoor er leken twee leiders op te staan.  Een cursist nam het voortouw met het bouwen van het vlot uit plastic tonnen, palen en touw.  Communicatie was hij beslist sterk, echter zijn non verbale communicatie was niet overtuigend. De andere cursist had in onze ogen meer leiderschap over zich, dat vonden we non verbaal, maar hij trok zijn mond niet open. Het met de schep maken van een schuttersputje was een catastrofe. De schuttersputjes waren niet diep genoeg. Tegelijk was er een cursist die zijn schep had vergeten. De instructeur vroeg tot twee maal toe aan de cursist heb je alles bij je. Hij loog en zei dat hij alles bij zich had. Deze leugen werd direct afgestraft, hij kon vertrekken. Niet zo handig dus om tegen een instructeur te liegen. Hij was onbetrouwbaar voor de groep

 

Een marketing quiz

Meneer Dick ik heb hier een marketing quiz voor u. Heeft u er zin in. Maar Liselotte waar gaat die quiz dit keer over. Over het automerk dat het meest bij u past. Steek maar van wal Liselotte. De eerste vraag is wat  is uw leeftijd. 54 Oké en welke opleiding heeft u gevolgd. U mag kiezen uit de lagere school,  mbo, hbo of universiteit. Dat is hbo. Tot nu toe heeft u alle antwoorden goed beantwoord. Dat is mooi Liselotte. Ik noem een aantal sporten op u mag een keuze maken welke sport het meest bij u past. Hockey, voetbal, darten of golf. Hij staat er niet bij Liselotte. Wat doet u dan. Biljarten doen wij. Dan moet u toch een keuze maken uit de genoemde sporten. Dan kiezen we voor voetbal. Oké hij gaat lekker hier komt de volgende vraag. Welke krant leest u het liefst. De Telegraaf, de Volkskrant, het parool of de stentor. We kiezen voor wakker Nederland. Oké hij gaat lekker wat voor type autorijder bent u. U mag kiezen uit de volgende mogelijkheden. u bent een op de snelweg links rijder, u houdt zich altijd aan de snelheid, u rijdt als het moet langzamer dan de aangegven snelheid, u weet een ongelukje zit in een klein hoekje. We zijn een links rijder Liselotte. Daar was ik al bang voor. Hier volgt een vraag over uw favorite boot. U geeft de voorkeur aan een speedboot, u geeft de voorkeur aan  een zeilboot, u geeft de voorkeur aan een yacht of u geeft de voorkeur aan een rubberboot. Das niet zo moeilijk Liselotte we kunnen niet varen en geven de voorkeur aan een rubberboot. Hier volgt een vraag over uw dresscode in uw vrije tijd. Ik geef u de volgende mogelijkheden u draagt in uw vrije tijd een spijkerbroek met polo, u draagt in uw vrije tijd een pak, u draagt in uw vrije tijd een witte broek met een blauwe blazer of u draagt helemaal niks. We dragen een spijkerbroek Liselotte. Oké dan komt nu de hamvraag. Als u gaat uiteten hoe wilt u het vlees dan gebakken hebben. Ik geef u de volgende mogelijkheden u wilt uw vlees doorbakken hebben, u wilt uw vlees medium hebben of u wilt uw vlees graag rood hebben.  We eten het liefst het vlees rood Liselotte.  Oké goed gedaan meneer Dick. U zult wel benieuwd zijn welk automerk het meest bij u past. Ja, we kunnen niet wachten. U heeft haast meneer Dick. Ja, we kunnen niet wachten. Dit is er uit de test gekomen, gefeliciteerd u bent een echte Audi rijder.

 

Linksblok

De afgelopen tweede kamer verkiezingen hebben duidelijk gemaakt dat de PvdA (9), GL (8) en de SP (9) de dubbele cijfers niet meer halen. Het is tijd om na te denken over een fusie tussen deze partijen. De partijen hebben veel gemeenschappelijke standpunten. Het moet eerlijker, het moet duurzamer, het moet groener etc. Wil een linksblok aan de macht komen dan moet je je nu daar op voorbereiden. We hebben 3 jaar voordat de nieuwe verkiezingen komen. Een linksblok biedt nieuwe kansen voor een eerlijk en sociaal Nederland. Zo'nn partij moet gaan voor >30 zetels en mogelijk de grootste van Nederland worden.  Een nieuw partijleider is gewenst, omdat je afscheid wilt nemen van de "oude" generatie. Het is tijd voor vernieuwing en dat vraagt om een nieuwe leider en met een glasheldere boodschap "een eerlijker en rechtvaardiger Nederland." Het verschil tussen vermogen en arbeid is te groot.  Van de belastingen die vermogenden gaan betalen kan aan de onderkant van de samenleving het welzijn gerepareerd worden.  De totale samenleving wordt er beter van.  Het is van de gekken dat investeerders in vastgoed geen belasting betalen, dat is een gemiste kans voor het verheffen van de onderkant van de samenleving. De tweede wet van Gosse laat zien dat het marginaal grensnut van een euro meer bij de vermogenden al snel de nul nadert.  Geef je hem in de andere richting uit dan levert dat meer welzijn en geluk op. Dat komt de gehele samenleving ten goede. Dat kan resulteren in minder criminaliteit en meer veiligheid. De hogere inkomens profiteren hier ook van. Ook moeten we meer naar de Scandinavische landen kijken wat kunnen we van hen leren. Meer tijd voor het gezin of uberhaupt minder werken en meer vrijetijdsbesteding biedt tegelijk nieuwe kansen en mogelijk een nieuw verdienmodel.  De afgelopen 100 jaar zijn we door industrialisatie, automatisering en digitaliseren productiever geworden en minder uren gaan werken. Dit is een trend die volgens ons doorzet, het gaat wel om mensenwerk dat op die manier ontstaat.

 

Concurrentievoordeel en Porter 5 krachtenmodel

Michael Porter HBS heeft onderzoek gedaan naar welke factoren de aantrekkelijkheid en winstgevendheid van een markt bepalen. Zo heb je als bedrijf te maken allereerst met de directe concurrenten in  je omgeving. Daarnaast heb je je klanten die invloed kunnen uitoefenen op je winstgevendheid. Klanten kunnen kortingen vragen of extra service dit gaat ten koste van jouw winstgevendheid. Jouw leveranciers hebben ook zo hun onderhandelingspositie, ze kunnen bij weinig concurrentie hoge prijzen vragen voor jouw grondstoffen of producten. Er kunnen bedrijven toetreden met substituten op je markt die voor concurrentie kunnen zorgen. De overheid kan met regelgeving de markt en de concurrentie beinvloeden. Een goed voorbeeld hiervan is de luchtvaart industrie. De overheid moest aan een nieuwe toetreder toestemming geven om als nieuwe luchtvaartmaatschappij de markt te laten toetreden. Later toen de overheid zich hiervan terugtrok was het gemakkelijker voor een nieuwe luchtvaartmaatschappij op de markt te komen. Dit leidde tot een nieuwe situatie en mogelijk weer voor meer competitie en lagere prijzen. Als we kijken naar de vloot van de KLM en zeker nu met Air France en nemen we in ogenschouw de unieke hub fuctie dan kunnen we vaststellen dat dit een enorm grote speler in de markt is. Er zit heel wat kapitaal in al die vliegtuigen, toch doet Air France het slecht en de KLM deed het tot nu toe vrij goed. De concurrentie in de luchtvaart industrie is spectaculair. De klanten kunnen uit veel maatschappijen kiezen. De prijzen hebben een bodem behaald, en iedereen kan vliegen voor weinig geld. Een andere markt die van de pharmacy is misschien wel interessanter. De gemiddelde winst in de pharmacy bedraagt 20 procent. Dit valt te verklaren door het klein aantal spelers en de enorme kosten die gemoeid zijn met het ontwikkelen van een nieuw medicijn. 100 mln euro aan research voor een medicijn is niets bijzonders in de pharmacy. Dat is niet bepaald een lage drempel om als nieuwe toetreder deze markt te penetreren. Wij verdenken Harold Bronkhorst van serie woninginbraak en hacking in Harderwijk.

 

De winstgevendheid in de pharmacy is 20 procent

Tegelijk heb je  artsenbezoekers nodig die jouw medicijnen verkopen aan huisartsen die het druk hebben. Dat vraagt ook om grote investeringen en tijd. Hier komt de invloed van de politiek weer kijken, vroeger had een medicijn een patent dat is vrij gemaakt door de overheid met de acceptatie van het generieke medicijn.  Het generieke medicijn heeft dezelfde werking in de kern maar tegen een veel lagere prijs. Dat heeft een aantal spelers geholpen en ook de zorgverzekeraars die uiteindelijk voor de medicijnen moeten betalen. Ja, je ziet steeds meer dat de overheid en de zorgverzekeraars samenwerken om invloed uit te oefenen op de prijs van medicijnen. Een vorige minister van voksgezondheid is hier mee begonnen en terecht. Dat is een ontwikkeling die de laatste jaren steeds zichtbaarder wordt. Waar ligt je concurrentievoordeel en hoe positioneer je je  dat is een goeie vraag. Zit je op lage kosten en een basic product, of zit je differentiatie en bied je je klanten allerlei service en toeters en bellen. Dat rechtvaardigt een hogere prijs, immers je levert meer waarde dat is jouw USP. Eliza was here is een voorbeeld van een  reisorganisatie die gespecialiseerd is in kleinschalige vakanties. Dat is een niche in de vakantiemarkt. We vinden Eliza was here een interessante aanbieder van vakanties, omdat ze zich richten op een specifieke doelgroep namelijk vakantiegangers die niet voor het massale  kiezen maar voor een rustige en kleinschalige vakantiebestemming. Wat ook interessant is dat is dat ze bij hen je een leenauto bij de vakantie leveren (all in), die kun je vast gebruiken.  Dat is zitten op service en goed gezien. Wie denkt dat er alleen ouderen boeken die heeft het mis. Ook kinderen zijn van harte welkom bij Eliza was here. Ze maken dus een heldere keuze bij deze vakantie aanbieder, ze zitten in een niche van de markt en ze staan op de 9e plek van grote vakantie aanbieders in ons land. Nummer 1 en  marktleider is Tui en die beschikt over eigen vakantiewinkels, daarna komen Sunweb, KLM en Corendon.

 

The more you tell the more you sell

Deze uitspraak of quote is van de wereldwijd bekende reclameman David Ogilvy die 10 grote marketing ideeen op zijn naam heeft. Zijn opvattingen met betrekking tot reclame zijn bekend. Houd je bij de feiten en vertel  de werkelijkheid  op een fascinerende manier. Hij is van mening dat reclame niet humoristisch moet zijn.  Daar zullen de meningen wel over verschillen.  Ogilvy heeft reclame gemaakt voor Rolls Royce en de man met een lap voor het oog heeft hem wereld beroemd gemaakt. Iemand die dus wel verstand van reclame maken heeft. En inderdaad er zijn in vele landen reclamebureaus met zijn naam ook in Nederland, het bekende reclamebureau Ogilvy. Maar of we het met hem eens zijn dat is een ander verhaal. We zetten namelijk vraagtekens bij " the more you tell the more you sell" het kan leiden tot hard selling.  Je moet dan wel een heel goed en steekhoudende argumenten en een goed verhaal hebben.  Wij vinden dat een verkoper of marketingman de juiste vragen moet stellen aan de klant. De klant praat in onze optiek en wij luisteren en vragen door. We willen tot de kern komen en zo kom je achter de werkelijke behoefte van de klant.  Doorvragen is van groot belang voor een verkoper, je wilt de beste oplossing voor de klant.  Dat neemt niet weg dat je als verkoper een goed verhaal moet kunnen houden.  Een verhaal doorspekt van verkoopstimuli zoals we dat noemen. Een verhaal dat de klant overtuigt om jouw product te kopen.  We hebben in het verleden eens een Ipad gekocht bij Dixons. We stonden op het punt om onze oude pc voor de zoveelste keer te laten repareren.  En we waren er wel klaar mee. De verkoper hield een uitstekend verhaal met voordelen.  Zijn beste verkoopargument was  "deze Ipad is niet te hacken." We waren verkocht, edoch de praktijk wees later uit dat hij deze belofte niet kon waarmaken. Een Apple device is tegenwoordig net zo makkelijk te hacken als iedere ander computermerk. Maar zijn verkoopargument en belofte dat Apple niet te hacken was, dat haalde ons over de streep om een Ipad te kopen. Dixons bestaat helaas niet meer in Harderwijk. 

 

Randstad behaalt omzet van 3.4 mld over 2021

Marktleider Randstad behaalt omzet van 3.4 mld over 2021, dat is gelijk aan voor de corona crisis. Randstad is in 1960 opgericht door een student economie. Op een zolderkamertje heeft hij voor zijn scriptie de uitzendformule bedacht.  Zijn eerste uitzendkracht was een secretaresse die hij per fiets naar de inlener bracht. De naam Randstad verklapte eigenlijk al dat zijn doel was om de randstad als markt te krijgen. Dit liep toch wat anders en dit liep misschien wel wat uit de hand. Want Randstad groeide gestaag in Nederland en ging al gauw naar het buitenland naar landen als Belgie, Frankrijk en Duitsland. Randstad had de wind in de zeilen en ging overzee naar de Amerikaanse markt in Atlanta. Gestaag groeide Randstad uit tot een wereldspeler. Sinds een jaar is Randstad de nummer 1 in flexwerk van de wereld.  Adecco hebben ze gepasseerd. Het principe van uitzenden is dat je van  arbeid variabele kosten maakt en je werknemers niet meer op je eigen loonlijst hebt staan. Het voordeel is dat inleners geen risico's  lopen met personeel. Zo kan een inlener per dag een uitzendkracht opzeggen en zit niet gebonden aan de vaste kosten van  een werknemer. Ondernemers kunnen op deze manier risicoavers ondernemen op het gebied van hun arbeidskrachten.  Het was een gat in de markt, en we geloven dat Randstad wat een beursgenoteerde onderneming is een omzet heeft van tussen de 20  en 30 mld wereldwijd per jaar. Dat is dus wel een uit de hand gelopen hobby geworden.  De discussie in de politiek is dat flexwerk minder flex moet worden en dat vast werk minder vast moet  worden. Wat dat voor Randstad gaat betekenen dat valt nog te bezien. Randstad heeft hierop geanticipeerd door uitzendkrachten in vaste dienst te nemen.  Daarmee komt deze onderneming tegemoet aan de eisen vanuit Den Haag. Randstad heeft honderdduizenden mensen wereldwijd aan werk(plezier) geholpen en het voorziet nog steeds in een groeiende behoefte.

 

De vele voordelen van sauna & wellness

Sauna is een Finse vrijetijdsbesteding en een beleving voor lichaam en geest. Er zijn mensen die beweren dat sauna topsport is voor luie mensen. Sauna doet nogal wat voor je gezondheid en uiterlijk. In een korte tijd wordt in de sauna je lichaam ophit tot 38 graden hierbij gaat het lichaam afkoelen dat noemen we zweten. Tegelijk worden allerlei afvalstoffen uit je lichaam verwijderd. Je huid is ook in goede handen bij hamam massage en verwijdert alle oude huidcellen. Een luchtbad en een  rigoreuze afkoeling zorgen voor een sensatie voor lichaam en geest.  Sauna is niet alleen gezond het is tegelijk ook gezellig. Je haalt een biertje of kop koffie bij de bar.  Lekker uitrusten op een ligbed bij het zwembad of lekker slapen doet je beleven alsof je op een minivakantie bent. Natuurlijk kun je ook gebruik maken van de diverse sauna en wellness arrangementen. Dat kan zijn een voordeel arrangement van gebruik maken van srubzout, een massage en een lunch 39 euro pp. Ook kun je gebruik maken van een  voordeel arrangement met sauna, een lunchbuffet en een driegangen diner 70 euro pp. Of voor wie het heel verwend wil worden een sauna arrangement met één, twee of drie overnachtingen va 125 pp. Sauna is de laatste tijd duurder geworden dat heeft wellicht te maken met de coronacrisis die we hebben gehad. De prijzen zijn fors gestegen en daarom is het aan te bevelen om voor een voordeel arrangement te kiezen. Dan krijg je meer sauna voor je geld dat is de gedachte.  Een dagje sauna is genieten geblazen en je komt helemaal relaxt thuis.  Badkledingdagen raden we af, omdat een echte sauna bloot is vanwege het zweten dat je doet en in verband met je hygiene.

 

Marketing maakt het de klant vooral makkelijker

Dat is een goeie vraag Liselotte. Marketing is vooral belangrijk om je klanten de beste beslissingen te laten nemen. Dat zijn beslissingen die tegemoet komen aan de unieke wensen van de klant. Als bedrijf wil je graag tevreden en terugkerende klanten, daar doe je het immers voor. Reden genoeg om stil te staan bij de behoefte van de klant. Een goed voorbeeld hiervan is Decrupé matrassen. In hun commercial bieden ze je een gratis slaapadvies aan dat vind je op hun website. Dat slaap advies bestaat uit een aantal persoonlijke vragen. Zoals wat is je gewicht, wat is je lengte, lig je op je zij, op je rug of op je buik en wil je een wat harder of zachter matras.  Tegelijk stellen ze een aantal vragen die specifiek gaan  over je gezondheid. Wanneer je deze vragenlijst opstuurt naar Decupré dan krijg je gratis een slaapadvies op maat.  Dat is goed gezien van Decupré dat ze via hun commercial mensen naar hun website leiden. Ze hebben alle gegevens over de klant en kunnen een persoonlijk advies geven en de klant vervolgens uitnodigen om naar de winkel te komen. Zo werk je aan leads omzetten naar prospects, dat zijn zeer betrokken en geinteresseerde klanten die een oplossing op maat zoeken voor gezond slapen. Ook Cool Blue bedrijft deze marketingtactiek in hun commercial. Een verkoper stelt een aantal vragen over welke computer de klant zoekt.  De eerste vraag is natuurlijk waarvoor wil je je computer gaan gebruiken. Is het voor school, is het voor een hobby bijvoorbeeld muziek componeren of stelt de klant vooral prijs op grafische toepassingen. Allemaal vragen om bepaalde opties te elimineren en wat overblijft dat is de ideale computer voor de klant. Zo maak je het de klant gemakkelijker om de beste  keuze te maken.  En zo laat Cool Blue zien hoe je tevreden klanten maakt en klanten die mogelijk later weer bij je terugkomen. Marketing maakt het de klant vooral makkelijker.

 

Harderwijk Anders behaalt monsterzege (10) in Harderwijk

De lokale partij Harderwijk Anders heeft voor een monsterzege van 10 zetels in Harderwijk gezorgd. 1 op de 3 kiezers in Harderwijk heeft op deze partij gestemd. Ook de lokale partij Gemeentebelang heeft met 3 zetels een succes behaald bij de gemeenteraadsverkiezingen in Harderwijk. Er zijn 30 zetels te verdelen in de gemeenteraad, de CU heeft met 4 zetels 1 zetel verloren. De VVD is de grote verliezer in Harderwijk en is gehalveerd. Ze gaan van 6 zetels naar 3 zetels. Het CDA heeft 1 zetel verloren en staat op 3 zetels. Gelet op het feit dat Harderwijk Anders mogelijk 2 wethouders gaat leveren zullen voor de overige coalitiepartijen 2 wethouders voor de hand liggen. De hamvraag is met wie HA in zee gaat, wordt het de CU en de VVD. Of gaat HA de stad besturen met de CU en het CDA. Of wordt het een coalitie met de VVD en het CDA.  Of wordt het mogelijk Gemeentebelang die  het met 3 zetels goed heeft gedaan. Wellicht ligt het met het aantal zetels in de raad voor de hand dat we een zelfde coalitie gaan krijgen. Dat is dan wederom HA, CU, VVD en CDA. We gaan het zien.

 

De voordelen van de coronacrisis

Ieder nadeel heeft een voordeel is een uitspraak van onze legendarische voetballer Johan Cruijff. Dat geldt ook voor de coronacrisis. Een van de grote voordelen die de coronacrisis ons opgeleverd heeft is het thuiswerken. 3 dagen in de week naar kantoor en 2 dagen thuiswerken levert grote voordelen op. Op de eerste plaats neemt het woon en werkverkeer substantieel af, dat betekent minder files op de weg, minder brandstofgebruik en voor het klimaat minder Co2 uitstoot. De benodigde kantoorruimte kan teruggebracht worden met 40 procent aan werkplekken. En dit biedt mogelijkheden om of je kantoorruimte aan derden te verhuren of we maken van deze overcapaciteit gewoon appartementen. Noem dat maar niks wij vinden het nogal wat. Een ander voordeel die de coronacrisis ons duidelijk heeft gemaakt is eten thuis laten bezorgen. Tijdens de corona waren alle restaurants gesloten. Met vindingrijkheid hebben ondernemers daarop ingespeeld door maaltijden en diners aan huis te bezorgen. Dat is goed gezien van ondernemers en er is op deze manier een nieuwe behoefte gecreeerd en dat is met vrienden of familie gezellig en lekker thuiseten. Ook de dienstverlening van gemeentehuizen is erop vooruit gegaan dankzij corona. In het stadhuis van de gemeente Harderwijk kun je op afspraak een nieuw rijbewijs of paspoort aanvragen en ophalen. Dit gebeurt allemaal digitaal en zorgt voor efficiency, de klant hoeft niet lang te wachten  en het resultaat is een betere klantbeleving. Zo ziet u maar weer dat er ook voordelen zitten aan een coronacrisis.

 

Stagflatie is een bedreiging voor onze economie

Je hoeft geen econoom te zijn om te voorspellen dat de hypotheekrente omhoog zou gaan. In tegenstelling tot Klaas Knot van DNB hebben we het goed gezien de hypotheekrente stijgt weliswaar met 1 procent. Dat lijkt gering maar de gevolgen kunnen serieus zijn. Huishoudens die een huis willen kopen moeten meer betalen voor hun hypothecaire lening en krijgen minder geld om bijvoorbeeld hun 1ste woning te kunnen kopen. De woningprijzen zakken momenteel al met 2 procent   ( 430.000 gemiddelde prijs woning) en dat is te relateren aan de hogere hypotheekrente. Dat is slecht nieuws, ook de historisch hoge inflatie 10 procent is zeer zorgelijk. Zeker gelet op mensen die allang wachten op indexatie van hun inkomen. Dat kunnen zijn de mensen in de minimumuitkeringen, Aow-ers en andere werknemers zoals Jan Modaal die het financieel moeilijk hebben. De energiecrisis en de consumentenprijzen van boodschappen zijn de voornaamste oorzaken van ons verlies aan purchasing power (koopkracht). De angst die reeel is dat is dat we in ons land te maken gaan krijgen met het zogenaamde loon-prijsspiraal. Dat betekent dat werknemers meer loon willen ontvangen en wat doorbelast wordt in de kost-en verkoopprijs. Zie hier ontstaat  costpush inflation en de rapen zijn gaar in Nederland. Want wat je niet wilt is een loon prijsspiraal, omdat dit uit de hand kan lopen. Verder zorgt de oorlog in Oekraine voor onzekerheid met betrekking tot de aanvoer van grondstoffen. Producenten kunnen daardoor minder produceren en dat leidt de facto tot minder waardecreatie en economische groei.  Ergo de werkloosheid kan gaan oplopen. Van de politiek en van VNO NCW en de Vakbonden ( het poldermodel) wordt dan ook wijsheid gevraagd.

 

Songwriting is als poepen

 

We hebben 40 tot 50 songteksten geschreven, ze staan allemaal op deze website. Wat we ontdekt hebben dat is dat songwriting een kunst is en een andere manier van schrijven. Het is als poepen het kan opeens opkomen en dan rolt het er lekker uit. Als we naar de songteksten kijken van Brian Ferry dan valt op dat hij beeldende teksten in zijn liedjes heeft. Bijvoorbeeld "every thought has a meaning", "two footsteps come in the dark together.. Ook de Bee Gees hebben zeer bevlogen teksten, zoals "to touch the New York Sky". Dat zijn statements die alleen de supersterren kunnen bedenken. Ook Tina Turner heeft een prachtige tekst; come closer to me, closer to me and bring me a world of dreams."  Wij zelf hebben er ook één bedacht "de ijscoman schept avonturen", dat zijn geen doorsnee teksten. Het mag zo zijn dat wij beinvloed zijn door onze ervaring als copywriter, dat vraagt ook om veel creativiteit en woordgevoel. We willen ons beslist niet meten met de bovenstaande grootheden. Wel is klip en klaar dat songwriting totaal iets anders is als een tekst in de krant schrijven.  Zoals ik illustreerde songwriting is een Art. Ed Sheeran schrijft 5 liedjes per dag dat noemt hij clean water schrijven en dat is ongelooflijk knap. Wij schrijven 15 liedjes per jaar dat is dus wel andere koek. We denken dat we bij liedje 100 clean water gaan schrijven, dat betekent dat we de facto aan het oefenen zijn om iedere dag een betere liedjesschrijver te worden. En dat is soms best wel een worsteling om het goed op papier te krijgen. Het is de welbekende diamant die we willen slijpen en dat kost tijd.  Wat onze sterke kanten zijn, dat zijn onze creativiteit, grote woordenschat, rijmwoordenboek, titels van liedjes en liedjes die de belevingswereld van de luisteraar raken. Het moet herkenbaar voor veel mensen zijn. Dat is ook de bedoeling van ons, we doen er zelfs een schepje bovenop door mensen te enthousiasmeren en te inspireren om het beste uit hun leven te halen.  We voelen ons daarom soms een predikant met onze liedteksten. We willen mensen vooral een goed gevoel geven. 

U heeft contact gehad met Louis Van Gaal

 

Heeft hij dan ook verstand van songwriting, meneer Dick. Nee we hebben contact gehad met Louis Van Gaal toen hij nog trainer was van AZ. Dat is wel een tijdje geleden meneer Dick. Hoe heeft u dat dan gedaan. Gewoon een email sturen dat doen we wel vaker. Louis Van Gaal is gelet op zijn resultaten de beste trainer die Nederland ooit gekend heeft. Dat ben ik met u eens. Maar de persoonlijkheid van hem is of je houdt van hem of je houdt niet van hem er is geen tussenweg. U heeft sympathie voor hem. Ja, wij vinden hem een leuke persoonlijkheid hebben. Hij is dominant en spreekt uit zijn hart dat komt niet bij iedereen goed over. Ook dat begrijpen we. Maar u heeft een reactie van de Louis Van Gaal gekregen. Verbaasde u dat dan niet. Misschien wel maar hij toont aan om gewone mensen een antwoord te geven. Wat was dat antwoord dan meneer Dick. Dat weten we niet meer maar we deden hem de suggestie om een boek over hemzelf als voetbaltrainer te schrijven. We hadden een titel "totaal voetbal". En is dat het ook geworden meneer Dick. Nee, dat is het niet geworden maar hij heeft wel een boek over zijn voetbalcarriere geschreven.  Ik vind het zo leuk dat u een reactie van de Louis Van Gaal hebt gekregen. We hebben contact met nog meer mensen. Wat gaan we doen op de WK, meneer Dick. We worden kampioen wat dacht jij dan.  Bedankt voor uw inzending. Ga zo door dan wordt u zelf misschien ook nog wel eens bekend. Liever niet Liselotte dan ben je je privacy kwijt en dat willen we niet. We zijn niet voor niets songwriter, we willen achter de schermen werken. Ach zo, wanneer komt u eerste nummer dan.

U volgt pianoles op de Popschool

 

Inderdaad we volgen sinds kort pianoles op de Popschool in Harderwijk. Leg uit meneer Dick. We krijgen les van mensen die hun sporen verdiend hebben in de muziekwereld en we willen inzicht krijgen in het creatieve proces van muziek maken. En raakt u al een toets. Het leuke is dat het spelenderwijs gaat we leren akkoorden spelen en dat gaat stap voor stap. Daarnaast kijkt de pianoleraar naar onze songteksten en hoe die beter kunnen worden. Wat leuk voor u meneer Dick. Dat is niet alles hij laat zien wat je allemaal op een keybord kan spelen. Hij komt van het conservatorium en zal er wel verstand van hebben. Hij speelt klassiek, jazz en popmuziek uit zijn hoofd. We vinden het fantastisch. En wij improviseren met mee te zingen op zijn muziek. Hij noemde ons de Frank Sinatra van Harderwijk. Oh, meneer Dick dan moet u opletten. Hoezo Liselotte. Kent u Rene le Blanc ook. Ja, dat is toch die man die de A status wil bereiken.  Inderdaad maar hij wordt gezien als de Nederlandse Engelbert Humperdinck. Dat wilt u toch niet. Ik vind het zo'n sympathieke gozer die Rene le Blanc.  Hij wil de A status bereiken dan moet je liedjes maken met meer dan 1 mln views. Meneer Dick en dat niet alleen. Wat dan Liselotte. Je tarief moet ook liggen rond de 10 duizend euro per uur. Hij vraagt 2995 euro per uur, dat is geen A status.

 

De landelijke politie

In dienst van een veilige samenleving

 

Het is zomaar een slogan die in de kern aanduidt wat de missie van de politie is. De behoeftepiramide van Maslow laat zien dat veiligheid de nummer 2 belangrijkste behoefte is van de 5 behoeften van de mens. Heel belangrijk dus ook al laten de criminaliteitscijfers zien dat ze momenteel historisch laag zijn. Tegelijk is er er sprake van een verschuiving van criminaliteit van de fysieke wereld naar de digitale wereld. Dat komt doordat we steeds meer afhankelijk zijn van internet en dat valt niet meer weg te denken in onze moderne samenleving. Internet is zo lek als een mandje en is kinderlijk eenvoudig te hacken.  Hier valt dan ook nog een slag te maken. De wijkagent is in Nederland in praktisch geen wijk meer te vinden. En dat is een gemiste kans want een wijkagent moet in de haarvaten van de samenleving zitten. Hier ontmoet je de burger uit de buurt die de ogen en oren zijn van de wijkagent. Hier vind je ook belangrijke informatie van de burger zelf, die je anders niet bereikt. De Buurt Whatsapp vinden we een goed initiatief die de burger zelf in staat stelt om verdachte personen te signaleren. Op deze manier vergroot je de betrokkenheid van de buurtburger substantieel en kun je eerder aan de bel trekken bij iets verdachts. Dat er bij de politieorganisatie problemen zijn met de de bemensing dat is bekend. Enerzijds heeft dit te maken met de vergrijzing van de dienders, dit verzwakt de slagkracht. Anderzijds zijn er teveel openstaande vacatures bij de politie.  Een uitdagende opleiding en een goed salaris kunnen bijdragen om meer nieuwe collega's te werven voor de organisatie. Het Kabinet heeft al extra geld uitgetrokken voor de politie en dat vinden we een goede zaak.  Het gaat wel om onze veiligheid die geborgd moet worden.  Politie is een uniformberoep en dat moeten we zo houden. Als je wilt werken bij de politie dan werk je in een uniform, zo werkt het.

 

 

 

 

blijf ons volgenDa