Marketing weblog

 

Welkom op dit nieuwe marketing weblog voor jou van Jacco Van der Spek van Heroes Communicatie in Harderwijk. We schrijven op dit marketing weblog voor jou allerhande artikelen over marketing, ondernemen en politiek. We proberen elke dag jou te verrassen met een nieuwe tekst, zoadat jij elke dag een nieuwe bijdrage van onze hand kunt lezen. We wensen je veel leesplezier op marketing weblog voor jou.

 

Economen zitten naast economische groei na corona

Om met de deur maar in huis te vallen hoe verklaart u dat economen er zo naast zitten met de economische groei. Nou, Liselotte ik weet niet of ze er naast zitten, maar de trend is momenteel dat onze economie met 3 procent per jaar groeit. Wat betekent dat meneer Dick. Dikke pret voor iedereen. Kunt u dat toelichten. Onze economie is voor 70 procent afhankelijk van het buitenland dat noem je een open economie. Er wordt veel geexporteerd. Dat niet alleen we hebben door de Coronacrisis een bedrag aan spaargeld opgepot van 45 mld. Dat is nog niet geconsumeerd geld en dat kan uitgegeven worden a la minute. Dit is goed voor het MKB, winkeljtes, cafe's, restaurants en vakanties. Dus alles wat we gemist hebben het hele Coronajaar. Precies Liselotte goed opgepakt. Maar ik hoor iedereen klagen over de hoge brandstofprijs. Onze heilige koe is fors duurder geworden en we betalen nu rond de 2 euro voor een liter benzine. Daar gaat je koopkracht meneer Dick. Ja, daar gaat je koopkracht. Heeft u nog een advies voor beleggers. Hoe bedoel je dat Liselotte ik ben geen paragnost. Wel ik zou fors inzetten op Randstad. Hoezo meneer Dick heeft u aandelen. Nee, ik heb bitcoins. Het kenmerk van de arbeidsmarkt is dat wanneer de crisis voorbij lijkt te zijn, bedrijven het eerste weer uitzendkrachten inlenen.  Daar verwacht ik de eerste groei. Dank u wel meneer Dick voor uw analyse en vooruitziende gave.

 

Hoe belangrijk is vakantie voor Nederlanders

Hoe belangrijk is vakantie voor u. U mag een cijfer geven tussen de 0 en 10. Ik geef een 8 Liselotte.  U vindt vakantie dus heel belangrijk in het leven. Voor veel mensen geldt dat vakantie de mooiste tijd van hun leven is. Kunt u mij ook vertellen waar uw interesses liggen. Is dat een ordinaire strandvakantie, een actieve vakantie of een stedentrip. Alle drie wat mij betreft Liselotte. Bedoelt u een vakantiemx. Ja, dat bedoel ik een combinatiemenu zal ik maar zeggen. Sambal bij. Nee zonnebrandcreme erbij. Wat zijn uw favoriete landen. Portugal, Spanje en London. Wat heeft u met Engeland, meneer Dick.  Een stedentrip London vind ik wel de moeite waard. Oké en waar wilt u de actieve vakantie houden. In Portugal lekker wandelen in de Algarve. Dus Spanje wordt de strandvakantie.  Zoiets. En hoe wilt u daar naartoe. Met Tui dacht het wel.  Met de bus of vliegen.  Nou de tarieven van vliegen zijn zo laag 29 euro retourtje dat ik daar geen nee kan zeggen.  Ik heb uw vakantiewensen geinventariseerd en ik kom zo terug met een offerte en een Tui aanbod op maat.  Laat maar komen. Ik heb er zin in ga je mee.

 

Bitcoin is geen wettig betaalmiddel

Is de bitcoin volgens u een pyramidespel, meneer Dick. Inderdaad het heeft geen intrinsieke waarde en het is geen wettig betaalmiddel. Je kunt er zelfs geen Tesla van kopen.  De koers wordt alleen door vraag en aanbod bepaald. Dat significante stijging van de bitcoin onlangs was toe te schrijven aan de 1.5 md dollar vraag van meneer Musk. Oké meneer Dick dan weten we dat ook weer. Even een andere vraag en die luidt gaan we in de nabije toekomst minder uren werken.  Liselotte wat moeilijke vragen stel je aan mij, ik ben geen paragnost/koffiedikkijker.  Als we naar de 20ste eeuw kijken dan zien we dat we dankzij machines de mens enigszins overbodig hebben gemaakt. Dat geldt ook voor de automatisering we hebben steeds minder mensen nodig om te producderen.  De andere kant van de medaille is dat er nieuwe banen bijkomen. Zoals koerierdiensten en pakketjesbezorgers de nieuwe slavernij. Ik denk inderdaad dat we minder uren gaan werken in de toekomst. Waarmee heeft dat dan te maken. Als we kijken naar Scandinavie dan zien we dat mensen meer vrijetijd en familieleven willen hebben.

 

Dat is ook de toekomst voor ons land. Het materialisme gaat er een beetje vanaf, we willen niet meer rijk worden. We vinden de kwaliteit van ons leven belangrijker en dat betekent dat we meer gaan geven om natuur, recreatie en familieleven.  Maar dit is misschien een domme vraag van mij, meneer Dick, hoe zit het dan met ons inkomen. Ik vind het een Bronkhorstvraag,  ja geen productie betekent geen inkomen naar arbeid. Wellicht kunnen we goed leven van minder loon in combinatie met meer subsidie van de overheid.  Gratis zonnepanelen en gratis energie is voor veel mensen 200 euro minder aan energienota.  Kinderen kunnen wellicht gratis onderwijs krijgen etc. Of zoals in Scandinavie gratis studeren, dat scheelt een slok op een borrel in je financien.  Tegelijk willen we recreatie stimuleren zoals het houden van een bed and breakfast. We zien in recreatie goede kansen om je brood te verdienen en ontspanning aan gasten te bieden.  Waarom gaat u niet in de politiek, meneer Dick. We worden niet gevraagd. Wat zielig zeg. Nee hoor we beginnen gewoon een bed and breakfast, ha, ha, dat is veel meer ontspannen dan de politiek. Bedankt voor uw bijdrage en advies over de bitcoin.

 

De formatie zit nog steeds muurvast

Wat vindt u van de formatie, meneer Dick. Het kan beter. Wat bedoelt u daarmee. Nou  iedereen sluit iedereen uit en het zit muurvast. Het begon allemaal met meer transparatie in de tweede kamer. Welnu die is er gekomen eerst hadden we de Rutte doctrine daarna kreeg je de Omtzigt affaire die de formatie afleidde en nu hebben we de D66 affaire. Iedereen heeft wel een affaire en dat leidt af van waar het echt  om gaat en dat is een nieuw kabinet voor Prinsjesdag. Ziet u dan een oplossing voor deze problemen. Kijk de VVD, D66 de grootste winnaars die zitten in een nieuw kabinet Rutte 4. En de VVD wil heel graag regeerderspartij CDA, die momenteel niets te zoeken hebben in de oppositie. CDA is hofleverancier van goede bewindslieden dat hebben ze in de geschiedenis bewezen. Oké, meneer Dick dan hebben we nog geen meerderheid in de tweede kamer en ook niet in de eerste kamer. Wij denken dat we hetzelfde kabinet houden als Rutte 3. U zegt dat de Christenunie het land weer moet redden. Inderdaad we denken dat het een kabinet wordt met de CU. We hebben goed kunnen regeren in deze combinatie en we vinden dat de CU ook een goede onderhandelingspositie verdient.  En hoe zit het dan met de medische ethische kwesties. In kabinet Rutte 3 zijn we daar ook uitgekomen, waarom nu niet. Dank voor uw verhelderende visie op de Nederlandse politiek. 

 

Philips is een uitstekend voorbeeld van innovatie

Wat verstaat u onder innovatie en kunt tegelijk baanbrekende voorbeelden geven. Innoveren is het vermogen om met totaal iets nieuws te komen. Oké dat statement heeft u al gemaakt gaat u voor de magnetron. Hoe bedoel je dat Liselotte is dit een quiz. Ja, een beetje meneer Dick ik weet dat u gek bent op quizzen en winnen. Vooruit met de geit zal ik maar zeggen. Wij vinden de gloeilamp een heldere innovatie, en we vinden ook de pil een gemakkelijke innovatie en flexwerk vinden we ook wel een bijzondere vondst. Kunt u een nadere toelichting hierop geven. Laten we er een uithalen de pil, dat is toch een Nederlandse uitvinding die vrouwen in staat stelt om zelf hun nageslacht onder controle te houden. Toen we de pil nog niet hadden waren grote gezinnen de regel en dat zorgde voor armoede. Met de pil heeft de vrouw vrijheid gekregen om de geboorte te regelen. We vinden dit een geweldige uitvinding. Oké, meneer Dick en wat heeft u met uitzenden.  Flexwerk biedt uitkomst om minder risico's ten aanzien van arbeid te hebben.  Vaste personeelskosten werden variabele personeelskosten en dat biedt veel ondernemers soelaas. Je hebt niet te maken met ontslagprocedure en je kunt per dag een uitzendkracht opzeggen. In de jaren 60 bestond er nog geen uitzenden, dat heeft Frits Goldschmeding bedacht en dat is uitgegroeid tot een gehele eigen markt. Een nieuwe en grote markt.

 

Ook Philips spreekt ons aan als innovatieve onderneming. Philips heeft zich drie keer opnieuw uitgevonden noem dat maar geen innovatie. Eerst hadden we de uitvinding van de gloeilamp, daarna de uitvinding van consumenten elektronica en last but not least Philip is nu actief in health technologie. Wat betekent dat laatste meneer Dick. Onder Health technology verstaan we technische apparaten voor de gezondheidszorg. Kunt ook een voorbeeld geven. Nou bijvoorbeeld beademingsapparatuur voor coronapatienten op de IC. Heb ik die magnetron al gewonnen Liselotte. Nog niet meneer Dick ik vind dat u meer van uzelf moet laten zien op  dit marketing weblog. Waarom schrijft u eigenlijk liedjes. Waarom niet er is een grote behoefte aan nieuwe Nederlandse liedjes.

 

De uitzendbranche wordt wel eens de barometer van de economie genoemd. Dat klopt Liselotte als we door een crisis gaan zoals nu met covid, dan zul je zien dat de uitzendkrachten de eersten zijn die weer aangenomen worden. Hoe verklaart u dat dan. Werkgevers willen geen risico's lopen en gaan als eerste voor uitzendkrachten. Aan uitzendkrachten zit je niet vast en die kun je per dag opzeggen.

 

Albert Heijn kiest voor een vrouwelijke supermarktmanager in commercial

Wat vindt u van de nieuwe commercial dat is het lekkere van Albert Heijn. Voor het eerst is er gekozen voor een vrouwelijke supermarktmanager. Dat past geheel in deze tijd. Ze zijn een nieuwe weg ingeslagen bij Ah en hebben Piekema de supermarktmanager met humor achter zich gelaten. Deze commercial straalt emancipatie en inclusiviteit uit. Kunt u dat toelichten, meneer Dick. Wel uitgangspunt van een commercial is dat de doelgroep zich herkent in de commercial. En dat hebben ze bij Albert Heijn op een creatieve manier gedaan. Het draait om een gezin waarvan de moeder een werkende moeder is en supermarktmanager is bij Ah. Een goede acteur en het gezin bestaat uit een vader, een zoon Tommy en een oma en opa. Tegelijk weet Albert Heijn inclusiviteit in de commercial te realiseren door de buren een belangrijke rol te geven.  De commerial over het gezinsleven bied je op deze manier legio mogelijkheden om te communiceren. Zo is de vrouw momenteel in verwachting en dat betekent dat Tommy een broerjte of zusje erbij krijgt. Wij denken dat het een meisje wordt, Liselotte. Waarom denkt u dat. Omdat dat voor veel mensen de ideale samenstelling is dus een jongetje en een meisje.  Ook het feit dat de familie momenteel op vakantie is in de commercial biedt mogelijkheden van herkenning voor de doelgroep. Klanten moeten iets hebben van oh ja dat overkomt mij ook wel eens. Ze vergeten de boodschappentas en oma rijdt achter hun aan om deze te brengen. Tegelijk is dit moment waarop je de boodschapptentas met groot Ah logo ziet een belangrijk moment dat het over een Ah commercial gaat. Zegt u dan dat het belangrijk is om in een commercial vaak je logo te laten zien. Precies Liselotte het is van groot belang om in een commercial vaak je logo te laten zien. Daardoor houd je de aandacht van de kijker langer vast te houden en komt de boodschap beter over. Dat zeggen Amerikaanse onderzoekers van branding. Ach zo, meneer Dick dat u daar op let.  Het gaat om de details, Liselotte. En dan heb ik nog een vraag voor u en dat is wat vindt u van de Jumbo commercial.  Nog nooit gezien, Liselotte. Ja, ja, 

 

Hoeveel mensen in Nederland hebben een hekel aan commercials

Hoeveel mensen in Nederland hebben een hekel aan commercials op televisie. Ik zou het niet weten maar ik denk veel mensen. Heeft u ook een hekel aan commercials. Ja, we vinden ze vreselijk ze leiden af. En dat zegt u uitgerekend als marketingman. Ja, dat zeggen we als marketingman. Dat mag toch, we hoeven die commercials toch niet leuk te vinden. Kijk, neem een programma als massa ik kassa van de familie Gilis uit brabant.  Op dit programma wordt geadverteerd door acht commercials achter elkaar. Daar word je niet vrolijk van. Nee, meneer Dick u wordt er foxwild van. Precies Liselotte jij weet hoe we erover denken. Tegelijk moet je als adverteerder daar zijn waar je doelgroep zit. En dat is allang niet meer op televisie, veel adverteerders wijken uit naar internet, omdat daar hun doelgroep zit. Wat betekent dat meneer Dick. Dat betekent dat adveteren op televisie niet meer zo aantrekkelijk is en dat de tarieven voor een commercial omlaag gaan. Wat betekent dat meneer Dick. Nou jij bent wel een doorvrager Liselotte. Dat betekent dat kleniere bedrijven  kansen zien om op televisie te te komen. Ach zo meneer Dick werkt dat zo, dat wist ik nog niet. Bedankt voor uw bijdrage op dit marketing weblog. Hatseflats. Ja, ja u leert snel van meneer Gilis uit massa is kassa. Het is een heel leuk programma om naar te kijken. Zeker vanwege zijn dure bolides. Nee, we vinden Nicole leuker. En Mark dan, meneer Dick. Ja, een aardige jongen hij gaat steeds meer op zijn vader lijken. Hij krijgt het wel in de vingers.

 

Reclameman David Ogilvy had 10 grote ideeen

De wereldberoemde reclameman David Oglivy had tien grote reclame ideeen in zijn leven. Hij noemde dat gemiddeld omdat zijn concurrenten dat ook hadden. Een van Ogilvy's grote uitspraak is "the more you tell, the more you sell". Bent u het daarmee eens meneer Dick. We kunnen Ogilvy met zijn reputatie natuurlijk niet tegenspreken. Maar we doen het toch want dit heeft de schijn van wat we noemen hardselling. En wij zijn een man van softselling. Kunt u dat toelichten meneer Dick. Wat zijn de vershillen met uw welnemen. Hardselling is in onze ogen eenrichtingsverkeer en softselling is een dialoog. Wat bedoelt u daarmee meneer Dick. Nou softselling is vooral de juiste vragen stellen in een verkoopgesprek en om vervolgens met oplossingen op maat te komen. Je moet eerst de behoefte kennen van de klant om met de juiste oplossing te komen. Dank voor uw uitleg, meneer Dick. Oh ja, nog een vraag is het ook zo dat hoe meer je schrijft op een blog, hoe hoger je komt in Google.  Dat weten we niet, het moet dan wel relevant zijn. Wij vinden dit gewoon leuk om te doen.

 

De kwaliteit van de landelijke politie blijft onder de maat

Wat vindt u van de kwaliteit van de landelijke politie, meneer Dick. Murphy's law Liselotte. Wat bedoelt u daarmee. Alles wat fout kan gaan gaat fout. Zo u durft even. Dat is nodig Liselotte want de dienstverlening van de politie is onder de maat. Hoe bedoelt u dat dan. Mensen worden ontmoedigd om aangifte te doen dat is één. Aangiften die wel ingenomen worden daar hoort de burger nooit meer iets van. Daar waar de politie moet zijn in de haarvaten van de samenleving daar is de politie niet. Hoe bedoelt u dat. Nou de wijkagent is praktisch nergens meer te bekennen en je moet juist in de wijk zijn om verbinding te maken met burgers. Zijn er nog meer verbeterpunten, meneer Dick. De politie heeft te maken met vergrijzing van de dienders, dit komt de slagkracht van de politie niet ten goede. Dat is nog al wat meneer Dick weten ze dat in Den Haag ook. Ja, wij denken van wel. Maar waarom gebeurt er dan niets. Het zal ongetwijfel met geld te maken hebben. Moeten we dan meer geld besteden aan de politie. Dat lijkt me goede stap in de juiste richting om nieuwe politieagenten op te leiden en om voor het vak te interesseren. En de burger zelf dan heeft die ook nog een rol. Wij vinden dat de informatie met betrekking tot criminaliteit vanuit de burgers moet komen. De burger moet een bondgenoot zijn van de wijkagent. Ja, ja heeft dit ook met marketing te maken. Tervreden burgers daar draait het om Liselotte. Okay de toon is gezet zal ik maar zeggen. De burgers moeten een bondgenoot zijn in het oplossen van criminaliteit van de wijkagent.

 

Wil jij ook graag rijk worden

Vandaag hadden we een stagiair op gesprek. Oh, was het weer zover meneer Dick. Ja, we vroegen hem of hij een pitch wilde houden. En, deed hij het goed. Nee, hij wist niet wat een pitch was. Heeft u het hem uitgelegd dan. Ja, we zeiden vertel maar iets over jezelf en wat je belangrijk vindt. Hij zei dat hij graag rijk wilde worden. Oh zeiden we dan moet je niet bij ons zijn. Waar ben je goed in vervolgde ik het gesprek. En, meneer Dick. Hij zei dat hij goed in gamen was. Ja, ja wat moet je daarmee meneer Dick. Nou het zegt wel iets over zijn karakter dat hij gamer is. Wat dan meneer Dick. Hij wil graag winnen en dat vinden we een goede persoonlijkheidseigenschap. Vroeg u ook of hij tegen zijn verlies kon. Ja natuurlijk Liselotte want zo leer je iemand pas echt kennen. Wat zei hij dan. Hij zei nee en dat vonden we wat minder. Je moet met teleurstellingen in het leven kunnen omgaan, he meneer Dick. Inderdaad Liselotte je moet met teleurstellingen in het leven kunnen omgaan. En hoe heeft u dit gevoelige gesprek dan afgerond. We hebben hem gezegd dat zijn kansen vele malen groter liggen in de ICT wereld. Goed gedaan meneer Dick wat bent u toch diplomatiek, Vond hij dat zelf ook dan. Ja, hij bedankte mij voor het advies. Goed gedaan meneer Dick wat een mensenkennis heeft u toch.

 

Het Koningshuis is een stabiele factor in onze samenleving

Het Koningshuis is een stabiele factor in Nederland. Daar zijn we het mee eens Liselotte. Wat vindt u van Koning Willem Alexander. We vinden dat hij in zijn rol gegroeid is en dat hij het goed doet. Wat bedoelt u daarmee. Wel het lezen van de troonrede en de kersttoespraak gaat hem steeds gemakkelijker af. Ook in zijn handelsmissies zoals de laatste naar Duitsland is hij gegroeid. Er staat iemand  met gezag. De fase waarin hij nu zit met opgroeiende kinderen tieners daar geniet hij zichtbaar van met zijn vrouw. Hij lijkt ons een echte familieman. De oudste Amalia heeft net haar middelbare school succesvol afgerond. Daar mag je trots op zijn. En van wie denkt u dat ze intelligentie hebben. Van hun moeder natuurlijk Liselotte wat een domme vraag. Moet er geen republiek in Nederland komen. Denk je dat dat voordeliger is Liselotte. Nee, meneer Dick voor het geld hoef je het niet te doen. Maar het is toch wel democratischer. We hebben toch een parlementaire democratie met een premier. Oh, ja bedoelt u het zo.  Het Koningshuis is al eeuwen een stabiele factor in Nederland. U heeft uw punt gemaakt, meneer Dick. Heeft u nog adviezen voor Willem Alexander. Ga zo door Alex. Wat bedoelt u daarmee. Doe dingen die je leuk vindt houd je vlieguren bij en ga vooral veel op vakantie naar Griekenland etc.  En tot slot wat vindt u van zijn baard. Het staat hem goed, het  geeft hem  gezag. Oké meneer Dick u heeft uw punt gemaakt  ik zal het doorgeven aan de Koning. Ja, doe hem de groeten uit Harderwijk.

 

Rene Le Blanc verdient A status dat vindt  hij

Ta, ta, ta meneer Dick ik introduceer René le Blanc. Ach de Nederlandse Engelbert Humperdinck bedoel je Liselotte. Ja, wat vindt u van hem Een hele aardige en ietwat verlegen man. Kent u zijn liedjes meneer Dick. Ja, die kennen we. If I tell you.  Hij is een goede performer en heeft een mooie stem. Hij zegt dat hij de A status verdient. Ja, dat zeggen wij ook. Meent u dat nou. Kijk Liselotte Je kunt nooit zeggen van jezelf dat je de  A status verdient. Hoezo niet meneer Dick. Dat bepaalt het publiek en zo is dat. Hij wil in het rijtje van Gerard Joling en Lee Towers komen. Dat willen we allemaal. Wat moeten we met Rene le Blanc, meneer Dick. Hij moet vooral zichzelf blijven en de Nederlandse Engelbert Humperdinck willen zijn.  Dat is zijn sterkte en kracht. Hoe zou u dat in marketingtermen formuleren. René le Bland  is een personality en een merk en zit in een niche segment van de muziekmarkt, Een niche wil zeggen dat je je op een kleine deelmarkt  van de markt richt. En  dat is dat hij de Nederlandse Engelbert Humperdinck moet willen zijn.  Zijn doelgroep ligt met name bij de ouderen van Nederland.  Daar liggen zijn kansen en daar moet hij toch wel een goed belegde boterham mee kunnen verdienen. Wellicht moet hij zich ook meer internationaal orienteren. Wat bedoelt u daarmee. Nou hij zou wel eens heel goed kunnen slagen in Duitsland.  Hoe komt u daar dan weer bij. Ja, het kan heel goed dat een zanger met een liedje in eigen land niet scoort en in het buitenland wel. Heeft u daar voorbeelden van. Ja, Gerard Joling heeft in Azie een enorme hit gehad.  Dat had niemand verwacht. Ook de Italiaanse zanger Paolo Conte was niet populair in Italie maar wel in Nederland. Dat heeft met cultuur en smaak te maken en dat we zijn Italiaanse teksten niet konden verstaan, Liselotte. En denkt u dat René Le Blanc blij is dat hij op uw website staat. Rene wil altijd in het middelpunt van de belangstelling staan en wil dat er over hem geschreven wordt.. Wij hebben die ambitie niet en daarom zijn we schrijver van liedjes. We begeven ons liever op de achtergrond. Heeft u nog een tip voor René le Blanc. Ja, ga vooral niet zittend zingen dat zingt niet gemakkelijk en staand zingen komt beter over. Dank voor uw tip.

 

De inschattingsfout van premier Mark Rutte versoepelingen

Meneer Dick wat vindt u van de persconferentie van Mark Rutte en Hugo de Jonge inzake de versoepelingen terugdraaien. Ja, dit is ongelooflijk twee weken geleden luidde hij de klok in voor substantiele versoepelingen. En hij zei dit met een zekere overtuiging en dat dit voorlopg de laatste persconferentie zou zijn. Wat betekent dit voor het draagvlak onder Nederlanders om zich te conformeren aan deze maatregelen. Ja, ja Liselotte we begrijpen je onbegrip. Er waren twee weken geleden al veel Nederlanders die de maatregelen wilden volhouden.  De wisdom of the crowds is volstrekt genegeerd. En nu blijkt dat het volk gelijk heeft gekregen. Het volk geeft een betere voorspelling dan de regering. Dit vindt niemand leuk zeker niet de horeca, evenementen en festivals sectoren. Dit is een grote teleurstelling noem het deceptie.  Wat is gebeurd meneer Dick. Ja, ze hebben de besmettelijkheid van de deltavariant volstrekt onderschat. In een week zijn de cijfers exponentieel gegroeid met een factor 10 tot 7000 besmeting per dag. Dit is een deceptie voor het volk en zal de draagkracht niet tegemoet komen onder horeca, jongeren etc. De wisdom of the crouwds is genegeerd door de regering. En dit zal leiden tot woede, protest en geen draagvlak meer voor de bestrijding van dit deltavariant. Dank voor uw toelichting.

 

De tweede kamer komt terug van reces, meneer Dick. Ja, we hebben het gehoord Liselotte. Dat wordt vuurwerk denkt u ook niet. Ja, dat wordt vuurwerk in de tweede kamer. De besmettingen zijn volstrekt uit de hand gelopen, we zitten nu al op 10 duizend besmetting per dag dat is ongekend. Ja, premier Rutte was nog wel zo zeker van zijn zaak, we konden versoepelen en dit zou de laatste persconferentie zijn. Dat leidde tot een zekere verwachtingenmanagement bij het volk.  Ja, we zijn los gegaan met zijn allen. Een beetje dom he meneer Dick. We zullen premier Rutte tegemoet komen, met de kennis van nu is het een beetje dom geweest. Hoe was het ook al weer met 50 proecent van de kennis 100 procent beslissingen nemen. Ja, zoiets meneer Dick. Redt hij het wel denkt u. Absoluut redt hij dit dat is het voordeel van een disclaimer.

 

Massa is kassa vertrouwen is goed controleren is beter

Ik verbaas me er over dat u naar het programma Massa is Kassa kijkt.  Waarom verbaast je dat Liselotte hatseflats. Nou kamperen is toch niet uw ding. Nee, dat klopt Liselotte maar dat betekent toch niet dat je het interessant kunt vinden hoe Peter leiding geeft aan 12 vakantieparken hupekee.  Wij vinden Peter een leuke man met humor en een man die etaleert hoe je als ondernemer te werk moet gaan. Hij maakt van niets maakt hij iets.  Kunt u dat eens uitleggen voor de opletterde lezertjes op deze massa is kassa weblog. We zijn geen massa laten we dat voorop stellen. En we zijn ook geen kassa met deze hupakee weblog. Wat maakt Peter dan een goede ondernemer. Hij test alles zelf uit en heeft interessante uitspraken zoals vertrouwen is goed maar controleren is beter. Dat vindt u ondernemerschap, meneer Dick. Ja, dat vinden we ondernemerschap. Mark is net zijn vader alleen moet je het hem 10 keer voordoen en dan kan hij het ook. Kunt u ook voorbeelden geven hupekee.  Neem  de glamping als voorbeeld, daar ziet hij wel wat in. Hij gaat naar zo'n zaak met Nicole en wil het zelf uitproberen. Zijn idee is omdat op een van zijn vakantieparkten te doen.  De verkoper vindt dat geen goed idee. Peter schakelt door naar kunnen we dat ding dan zelf proberen in de winkel. En dat kan en dat doet hij dan ook. Een gewoon mens zou hier niet opkomen, maar hij wel. Hij krijgt dingen voor elkaar Liselotte hatseflats.  En hij denkt groot en koopt tegelijk 20 glampings.  Hij is een echte brabander met zijn worstenbroodje. Die gaan er als koek in. We hebben zijn website van vakantiepark Prinsenmeer bekeken. Het ziet er perfect uit ik weet niet of hij het zelf doet. Sterke punten zijn kortingen tot 40 procent, een plekje aan het water, een subtropisch zwemparadijs en een restaurant. Dit zijn toch de triggers voor vakantiegangers om snel te boeken. Nou, veel plezier ermee meneer Dick hatseflatsen.

 

Weet jij wat goed slapen doet met je gezondheid

Slapen is gezond en draagt ertoe bij dat je hersenen zich schoonmaken zodat je goede ideeen bevordert. Tegelijk houdt goed slapen je in een fysieke top vorm. Ja, ja meneer Dick waar wilt u heen. We hebben het slaapadvies van Decupré ingevuld. U bent in de commercial gestonken. Nou, gestonken we wilde het gewoon eens zelf uitproberen. Wat heeft u met Decupré kunt u dat ons eens uitleggen. We vinden dat ze een goede commercial hebben. Wat vindt u dan opvallend aan de Decupré commerical. Ze komen direct ter zake met dat ze al 25 jaar marktleider zijn in matrassen voor ziekenhuizen. Hiervan gaat expertise en autoriteit uit en daarmee raak je direct een gevoelige snaar bij klanten. Oké en wat nog meer. Ze verleiden je om naar hun website te gaan voor een slaapadvies. Dat noemen we conversie. Conversie wat is dat, meneer Dick. Dat weet je toch wel LIselotte, dat betekent dat de klant dankzij in dit geval een commerical een actie doet en dat is een slaapadvies invullen op hun website. Ach zo, en wat moet je daar dan mee. Decupré hupakee. U moet niet zo flauw doen het gaat hier om een serieus onderwerp, het gaat immers om gezondheid. Zo'n slaapadvies bied je kansen om de klant te verleiden om kwaliteitsmatrassen te kopen.  Daarom kan dit slaapadvies goud waard zijn voor Decupré. Gaat u maar lekker slapen op uw Decupré matras, meneer Dick.

 

De e bike is een concurrent van de auto

U volgt de fietsindustrie met interesse, meneer Dick. Wat is er zo spannend aan de fiets.  We hebben het op dit marketing blog vaak over value creeren. Dit is een goed voorbeeld van een industrie waar innovatie op een hoog niveau staat. Leg uit en pas toe meneer Dick. Is dit een quiz Liselotte. Nee, maar we willen weten wat uw visie is. Neem als voorbeeld de elektrische fiets, de fiets voor luie fietsers. De elektrische fiets is in opmars en wordt een substitut en concurrent van de auto. Er zijn werkgevers die hun  medewerkers al een elektrische fiets van de zaak geven. Ze zitten allebei op de value mobiliteit dat is een. Dat is goed gezien van u, ga door. Wie op 15 km van zijn werk woont kan dit heel gemakkelijk op een elektrische fiets doen. Je bent in een korte tijd op je werk en je staat niet in de file, beter voor het klimaat en het is gezond voor je en de prijs afgezet tegen de waarde is zeer gunstig. Een elketrische fiets kost gemiddeld zo'n 2.000 euro, dat is vele malen goedkoper dan een auto. En als het nou eens regent meneer Dick. Dan kom je kletsnat op je werk of thuis. Ja, met een elektrische fiets heb je wat minder comfort. Maar het regent niet elke dag.  U heeft uw punt gemaakt. We moeten met zijn allen meer gebruik maken van de voordelen van de elektrische fiets. Is de gewone fiets niet nog veel beter. Dat kan natuurlijk ook, maar bezweet op je werk aankomen dat is niet comfortabel.

 

Job Cohen kende zijn kengetallen niet en verloor de verkiezingen

Ta, ta, ta meneer Dick we hebben een quiz voor u. Oh, is het weer zover Liselotte. Ja, u heeft tot aspiraties om politicus te worden. Nou, aspiraties we vinden het leuk om te voglen. Goed daar komt die dan, hoeveel kost een half bruin. 1.54 euro Liselotte. Dat is goed wat kost een pak melk. 1 euro denken we. Dat is goed meneer Dick en wat kost een retourtje Barcelona met Transavia. 29 euro Liselotte. Klopt dat eigenlijk wel het is wel heel voordelig. Het klopt meneer Dick u bent aardig op dreef. Wat kost een liter benzine. 1.80 euro per liter. U bent geschikt voor politicus. Is dat dan zo gemakkelijk Liselote.  Emiel Roemer en Job Cohen wisten het niet. We stellen u voor als nieuw raadslid in de gemeente Harderwijk,  Van welke partij dan. Dat maakt ons niet uit. Dat kan toch niet meneer Dick. Doe maar voor Harderwijk Vooruit. Dat is dan bij dezen geregeld.

 

Hoe belangrijk is een goede nachtrust voor u, meneer Dick. Heel belangrijk Liselotte het is heel belangrijk om goed uitgerust wakker te worden. Een goede nachtrust maakt het ons mogelijk om creatief te kunnen zijn. Geen goede nachtrust betekent geen goede ideeen. Waarom vraag je dat aan ons, Liselotte. Ik wil het met u hebben over value u beweert dat het in marketing om value draait. Ja, dat klopt het gaat allemaal om value, die klanten zoeken. Dan wil ik u vragen om de value te formuleren van een goed matras. Daar moeten we eerste een nachtje over slapen, Liselotte. Zie je wel u slaat de spijker meteen op zijn kop. Wat de waarde van een goed matras is voor mensen, vroeg je he. We zouden het niet weten, Liselotte. Dat is flauw meneer Dick u beweert dat het in marketing om value gaat. Oké de waarde van een goed matras is dat die langer meegaat. Dat is actual product en ik wil de core product van u horen. Nou daar komt die Liselotte de waarde van een goed matras is; iedereen fit & gezond. Is dat alles meneer Dick. Ja, dit is het. Wat maakt u zich er weer gemakkelijk vanaf.  Slaap maar lekker verder.

 

Meneer Dick de content op deze website staat niet allleen hier maar wordt door de webondersteuner in de cloud bewaard. Dat klopt Liselotte alles wat hier op de website staat, staat in de cloud bij Jouwweb. Stel dat u gehackt wordt en tegelijkertijd de cloud van de provider wat dan. Dat is simpel Liselotte dan zijn we alles kwijt, maar de kans dat dat gebeurt is minimaal. Oh, dat is toch nog een geruststellende gedachte. Hoe bedoel je dat Liselotte nou ik zou het sneu vinden voor u als alle informatie verloren zou gaan.  Daar maken we ons dus geen zorgen over.

 

De politie moet een marketingorganisatie worden

De politie is je beste vriend, meneer Dick. Ja, dat is een tijd geleden zeg. Bedoelt u daarmee dat dat niet meer zo is. Nee, Liselotte maar dat statement komt me bekend voor en is van een tijd geleden. Tegenwoordig heeft de politie een geweldige slogan en die luidt;  waakzaam en dienstverlening. Meent u dat die slogan geweldig is. Nee, natuurlijk niet Liselotte het is een aanfluiting en toont tegelijk de zwakte van de landelijke politie aan. En die is.... De politie heeft geen kennis van marketing en is derhalve geen marketingorganisatie. Dus de politie moet investeren in marketing, communicatie en klantentervredenheid. Op zijn minst Liselotte want ze hebben geen flauw idee wat de getroffen burgers vinden van de dienstverlening van de politie. U heeft uw punt gemaakt ik hoop dat ze er wat mee doen. Nu iets anders is veiligheid niet gewoon een zaak van de burger zelf. Ja, dat vinden we wel we vinden dat de burger zelf goed moet opletten op zijn hebben en houden. En als er bij de buren wordt ingebroken, wat dan. Dan let die niet goed op zijn hebben en houden, Liselotte. Zo zou die een bewakingscamera kunnen ophangen. Ja, ja een interessante gedachte, meneer Dick. Dat doen ook steeds meer mensen via verisure. Maar stel ik ga wat snel de bewakingscamera van de buren is gehackt. Wat dan, meneer Dick. Ja, dan heb je een beveiligingsprobleem. Acht u het in staat dat een inbreker een bewakingscamera kan hacken. Ja, dat kan alles wat op internet verbonden is, dan valt redelijk makkelijk te hacken dat is kwetsbaarheid van internet. Ik ga even terug met u in het gesprek met uw welnemen. Stel u ziet dat er bij de buren wordt ingebroken wat doet u dan. Wij doen niks we kijken wel uit straks hebben we een of andere engerd aan onze fiets. U doet niks meneer Dick. Nee, dan moeten de buren er maar voor zogen dat ze hun zaakjes voor elkaar hebben.  Dat vind ik even een gebrek aan burgermoed, meneer Dick. Ja, zolang het bij ons maar niet is. Wat vind ik dat een gebrek aan burgermoed, meneer Dick.  En als het moet dan lopen we naar de inbreker toe en vragen hem of we hem even kunnen helpen met tillen. Meneer Dick wat valt u mij tegen u gaat de inbreker ook nog eens helpen met tilllen. U bent gewoon medeplichtig met dit gedrag. Ja, je moet je vijanden dichtbij houden. Onacceptabel meneer Dick ik ben in u teleurgesteld. Het is maar een grapje. Liselotte. Gelukkig meneer Dick zo ken ik u weer een man met ballen.

 

Nike is het meest bekende sportmerk in de wereld

In de 60-er jaren had je twee grote sportmerken Adidas en Puma.  Zij waren marktleider in sportswear en leken een onaantastbare positie te hebben. Het ging nota bene om twee broers die ruzie kregen. De ene broer stapte uit Adidas en begon zijn eigen merk Puma. Tot op de dag van heden zijn dit nog steeds twee grote merken die een lifestyle creeren. En toen kwam Mr Knight die veel in Japan verbleef en metname geinteresseerd was in consumenten elektronica. De beste radio's en tv's werden in Japan gemaakt.  In zijn thuismarkt konden de Amerikanen niet op tegen de Japanners. Hij verbrede zijn horizon echter naar Japanse sportschoenen. Dat bleken ook kwalitatief hoogstaande en mooie sportschoenen te zijn. Omdat hij connecties had met Amerikaanse topsporters had hij gemakkelijk een ingang  in de sportwereld.  Hij verwierf het alleenrecht om deze Japanse sportschoenen te distribueren en te verkopen in Amerika. En dit werd een groot succes en hij kon de sportschoenen iet aanslepen. Later kwam hij in contact met iemand die ook veel vertrouwen had in deze hoog kwalitatieve sportschoenen. En ze wilden onder eigen naam een sportlijn creeren en zo werd Nike met het bekende logo de swoosh werelds meest bekende logo geboren. En u herkent het Nike werd de marktleider wereldwijd met hun sportmerk. John Macenroe toptenniser sponsorde ze met deze hoogwaardige tennisschoenen en hij behaalde daarop grote succesen, zoals op Wimbeldon, daarmee creeerde Nike een lifestyle model en spectaculaire awareness en naamsbekendheid.  In bijna geen sport in de wereld is Nike weg te denken. Alle grote namen in de sport spelen op Nike met de swoosh werelds meest bekende logo.  Dat was goed bedacht door Mr Knight mensen wilden zich gaan identifceren met Nike om zo hun onhaalbare zelf en ideaalbeeld te realiseren. Er kwam een lifestyle marketing model op gang. Nike staat voor topkwaliteit en voor winnaars en wie wil daar niet bijhoren. Zo zie je maar weer als je je met een ruimere blik naar een markt kijkt in dit geval de Japanse consumenten elektroca, dat je nieuwe ideeen opdoet. De sportschoen bleek het goud dat Mr Knight in handen had. Welke les je hieruit kunt leren is dat je veelvoudig miljonair kunt worden, zoals de grondlegger van Nike door eens verder te kijken dan je neus lang is. Zo geschiedde het dat  Mr Knight multimiljonair is geworden met het sportmerk Nike. Is dat geluk of is het handelsgeest. Wij denken van allebei wat, want Mr Knight was bepaald geen domme jongen met Stanford Business School op zak. Tegelijk speelt geluk altijd wel een beetje mee. Het is niet voor niks dat de grote ontdekkingen in de wereld, zoals Coca Cola en penicillinen per ongeluk tot stand zijn gekomen.

 

De hoge winstgevendheid van pharmaceutische bedrijven is onacceptabel

Meneer Dick hoe hoog bedraagt de winstgevendheid in de pharmaceutsche industrie. Dat is een goeie vraag Liselotte. Het antwoord is 17 procent en gemiddeld is het 5 procent bij andere bedrijven. Is dat niet wat aan de hoge kant, meneer Dick. Professor Michael Porter van HBS heeft onderzoek gedaan naar verschillende bedrijfssectoren, zoals de airline industry en de pharma. Opmerkelijk is volgens Porter dat zijn 5 krachtenmodel klip en klaar aantonen dat het concurrentievoordeel en de winstgevendheid in de pharmaceutische industrie spectaculair hoog zijn. Kunt u dat uitleggen, meneer Dick. Het draait allemaal om concurrentievoordelen die de pharma heeft. Er is weinig sprake van rivaliteit onder pharma bedrijven, er zijn weinig substituten en nieuw komers, en research naar medicijnen is een kostbare aangelegenheid. Deze voordelen bieden de pharmabedrijven een hoge mate van concurrentievoordeel. Zou u willen werken bij bijvoorbeeld de Duitse gigant Bayer. Wel het heeft niet onze eerste interesse, we slikken al genoeg medicijen om ons staande te houden. Jawel, maar je moet toch bij deze bedrijven werken om zeer goed betaald te worden. Dat klopt Liselotte dit is een miljarden bedrijfstak met 17 procent return on investment. Zijn de medicijnen in Nederland en in de rest van de wereld niet te duur, als gevolg van deze exorbitant hoge winsten. Dat is een politieke discussie Liselotte. Wat vindt u zelf dan van de hoge prijzen voor medicijnen. Dat vinden we een moeilijke vraag, Liselotte. Daarom vraag ik hem ook aan u. Wij zitten niet in de politiek, Liselotte. Oh, ik dacht dat u raadslid was in uw gemeente.  Nee, dat zijn we niet en daar gaat het ook niet over de hoge prijs van medicijnen.  Wat vindt u van de bedrijfsstructuur in de pharma. Ja, er is te weinig concurrentie dat verklaart de hoge prijzen. Maar om nu zomaar een pharmabedrijf te beginnen dat vraagt om hoge investeringen in research. Ja, ja er is te weinig concurrentie in de markt. Zijn er nog meer redenen waarom in de pharmaceutische industrie zulke hoge winsten worden geboekt. Ja, die zijn er want veel pharmabedrijven laten de research doen door universitetien. En wat betekent dat dan. Dat betekent dat pharmaceutsiche bedrijven voor een appel en een ei research door universteiten laten doen. Ze betalen er dus niks voor dat zijn geen kosten. Precies Liselotte jij begrijpt het medicijnen kunnen defacto voor veel minder  geld geleverd worden.Weten ze dat in Den Haag ook, meneer Dick. Ik mag hopen van wel.

 

De woningmarkt is overspannen de prijzen rijzen de pan uit

De woningmarkt is overspannen en dat leidt tot enorme prijsstijgingen, meneer Dick. Ja, Liselotte vertel mij wat er moeten binnen 5 jaar 300.000 nieuwe woningen gebouwd worden. Meer aanbod moet leiden tot meer beschikbare woningen en de prijzen moeten dalen. Is het een kwestie van vraag en aanbod, meneer Dick. Alles in de economie draait om vraag en aanbod. Wat moet er dan gebeuren in Nederland. Het devies is bouwen, bouwen en nogeens bouwen. Maar waar moet dan gebouwd worden, meneer Dick. Is dat niet het probleem de overheid is niet bepaald slagvaardig. Wij denken aan bouwen in de polder daar is ruimte genoeg. Neem als voorbeeld de Eemvallei Stad tussen Zeewolde en Almere. We vinden dat een prima idee om daar een compleet nieuwe stad de Eemvallei Stad te bouwen. Het gaat om 100.000 nieuwe bewoners, dat zet zoden aan de dijk. Wie willen daar dan wonen. Starters, eenpersoonshuishoudens, sociale huurders en kopers.  Woningcorporaties, vastgoedbedrijven en de overheid zijn daarbij betrokken. Dit idee is niet van gisteren op vandaag. Het idee was er al in 2013 dus zo snel verloopt dat proces ook weer niet. De ruimte bestaat uit 40 procent woningbouw en 60 procent natuur en landbouw. Dat is toch wel een acceptabele verhouding, meneer Dick. Het lijkt ons wel en we vinden dat er nog meer in de polder gebouwd moet worden. Waarom daar, meneer Dick. Omdat daar de ruimte ligt. En omdat je relatief dichbij de randstad zit, dat is voor kopers ook belangrijk.  Dus u bent wel enthousiast over Eemvallei Stad.  Ja, we moeten gewoon meer nieuwe complete steden gaan bouwen in Nederland. Dat schiet tenminste op met 50.000 nieuwe woningen en retail. Maar je hebt wel bouwvakkers nodig die dat gaan bouwen. Hoe zit dat zijn die er wel. Dat is een goeie vraag, Liselotte op dit moment zijn er te weinig handjes. Komen die woningen er dan wel. We trekken gewoon een blik Polen open, Liselotte. Ja, ja handjes.

 

Premier Mark Rutte kan het zich niet herinneren

Hoe herinnert u zich premier Mark Rutte, meneer Dick. We hebben geen herinneringen aan hem. Dat is flauw meneer Dick. Ik stel de vraag nogeens hoe herinnert u zich premier Rutte de afgelopen twee jaar. Ja, we vinden hem wel een goede crisismanager tijdens de coronacrisis. Meent u dat echt. Ja, dat menen we echt hij heeft ons goed door de crisis geholpen samen met Hugo de Jonge. En dat laatste inschattingsfoutje dan door te snel en te rigoreus te versoepelen.  Ja, we hebben hier op dit marketing weblog al eerder geroepen dat het volk verstandiger is dan de premier. Kunt u dat toelichten. Veel mensen voelden op hun blote voeten al aan dat dit niet kon. Dat noemen we de wisdom of crowds en die heeft gelijk gekregen. Maar de besmettingen dalen al weer dankzij het aanhalen van de teugels. De spreading event waren de festivals, de kroegen en het uitgaansleven en die zijn nu dicht. En je ziet dat dat werkt en de besmettingen dalen. Dat noemen we voortschrijdend inzicht Liselotte, het kabinet mag ook fouten maken, als ze er maar van leren. Hoe moet het nu verder met de formatie, meneer Dick. Wij denken dat hetzelfde kabinet verder gaat. U bedoelt VVD, D66, CDA en Cu. Ja, dat denken we ze  hebben goed met elkaar geregeerd en er zijn geen conflicten geweest. Kijk de VVD zit er al eerste in, dan volgt D66, en CDA lijkt me ook logisch nou dan blijft er nog een partij over en dat is de CU. Dus u heeft de formatie al rond. Ja, Liselotte wij hebben de formatie al rond. We zullen zien of uw voorspelling uitkomt.

 

Linda de Mol is een ijzersterk merk

Meneer Dick wie is Linda de Mol. Een ijzersterk merk, Liselotte. Is zij niet gewoon een presentator. Nee, Linda heeft de status van een presentator ruim overtroffen. Kunt u dat eens toelichten. Ja, dat is een goeie hoe kunnen we dat illustreren vanuit marketing optiek. Een goed voorbeeld is dat ze haar eigen magazine Linda heeft dat is een sterk merk. Tegelijk heeft ze ook haar eigen Linda Foundation en goede doelenorganisatie, dat is al nummer 3 van de kenmerken dat iemand een merk is. Dus een merk gaat niet altijd om een product of dienst, meneer Dick. Nee een persoon kan de status van een sterk merk bereiken. Heeft u nog bredere suggesties, waardoor Linda nog meer merk kan worden. Ze zou branchevreemd kunnen gaan door een eigen luchtvaartmaatschappij te beginnen.  Vlieg met Linda, ja zoiets. Dat is wel heel sexy een eigen vliegtuigmaatschappij hebben. Maar de huidige airline business is toch niet zo best en tegelijk wil de familie de Mol niet voor enorme bedragen investeren in een vliegtuigmaatschappij. Ja, je vraagt aan ons om out of the box te denken en suggesties om het merk Linda te verbreden. Vakantie is de mooiste tijd van je leven. Ja, daar heeft u beslist een punt. Ze zou ook eigen reisorganisatie Linda kunnen starten. Op vakantie met Linda. Ja, ook hier gaat het om veel expetise en de investeringen zijn groot. Moet Linda dan maar dicht bij zich zelf blijven. Dat is een ding wat zeker is, maar jij vroeg ons naar mogelijkheden om het merk Linda uit te breiden. Wij komen op een vliegmaatschappij Linda. Vlieg met Linda dat klinkt toch aardig. Er zijn ook kleine maatschappijen die hebben 10 toestellen. Transavia heeft er 30. Dat klopt.  Dan bent u zeker de piloot, meneer Dick. Aardig geprobeerd van u, droom maar lekker verder.

 

Ontdek de charmes van Harderwijk

Waarom moet ik als toerist Harderwijk bezoeken, meneer Dick. Harderwijk heeft het allemaal. Wat bedoelt u daarmee. Iedereen kent Harderwijk wel van het Dolfinarium. Als je Harderwijk zegt dan zeggen nog veel mensen het Dolfinarium. En als je het Dolfinarium zegt dan zeggen veel mensen Harderwijk. Harderwijk ligt tussen Amersfoort en Zwolle en tussen Apeldoorn en Lelystad. Harderwijk ligt op de grens van water het Woldewijd en de Veluwse bossen.  Als je een beetje actief bent ingesteld dan valt er van alles te doen. Op het water kun je lekker varen of suppen, en in de bossen kun je heerlijke wandelingen en fietstochten maken. Harderwijk geeft je energie en tegelijkertijd ontspanning. Op korte afstand van Harderwijk zijn twee grote sauna en wellness resorts te vinden. Voor wie van camperen houdt zijn er verschillende campings, voor wie het wat luxer wil hebben, hebben we geweldige hotels waaronder een Van der Valk hotel met 200 kamers zeer luxueus. Voor de cultuur liefhebbers onder ons valt er genoeg te bezichten. Het Stadsmuseum en het toppertje Marius van Dokkum museum,  tegelijk zijin er kerken te bezichtigen en een stadswandeling is beslist de moeite waard, Je kunt zelf een stadswandeling maken, echter met een gids levert je het meer informatie op over ons historische binnenstad. Dit is beslist een aanrader. Tegelijk is Harderwijk een echte Hanzestad en handelsstad en is verbonden met andere Hanzesteden in Nederland en Duitsland. In Nederland zijn dat Kampen, Elburg en Zwolle.  Het is een beleving om een Hanze combibezoek te regelen dat houdt in dat je een arrangement samenstelt waarbij je bijvoorbeeld drie hanzesteden in 2 dagen bezoekt. Dat kunen zijn Harderwijk, Kampen en Zwolle. Dat  is echt genieten geblazen.  Verder is Harderwijk een culinaire stad met verschillende eetcafe's en restaurant in de binnenstad en aan de boulevard. Voor de fijnproevers onder ons zijn er altijd nog twee sterrenrestaurants aan de historische Vischmarkt. Er zijn zoveel redenen om Harderwijk te bezoeken. Harderwijk is must see. 

 

Corona vaccin voorkomt dat mensen ernstig ziek worden

Dat het Deltavirus behoorlijk besettelijk is en om zich heen slaat dat is  wel in juli 2021 gebleken. Premier Mark Rutte en Hugo de Jonge hebben hier een inschattingsfout gemaakt. Maar van je fouten kun je altijd leren en dat is zeker het geval. Waar eerst de besmettingen  in een week opliepen van 500 mensen naar 10.000 besmette mensen, is er al vrij snel een daling ingezet. De spreading events waren duidelijk en te weten de jongeren in het uitgaansleven, festivals en, kroegen. Door rigoreus de boel te sluiten hebben we in korte tijd het aantal besmettingen teruggebracht naar 4500 besmettingen per dag. De lessen zijn geleerd kun je zeggen. Tegelijk zijn de experts van het red team bezorgd en pleiten voor de coronacrisis te sturen op het aantal besmettingen en niet wat het RIVM doet sturen op ziekenhuisopnames en het aantal besmette mensen op de ic. Natuurlijk bestaat er een lineaire relatie tussen het aantal besmettingen en de opnames in de ziekenhuizen en ic's. Het is logisch als je substantiele besmettingen hebt dat dit zijn toevlucht neemt tot de ziekenhuizen en ic's. Natuurlijk is er veel voor te zeggen om op het aantal besmettingen te sturen. Eenvoudigweg ben je er dan eerder bij en dat is goed gezien van het red team. Mijn verwachting is dan ook dat we snel verder zullen dalen met het aantal besmettingen naar pak hem beet 500 besmettingen per dag. De les die we kunnen trekken na deze explosieve verspreiding van het Deltavirus is dat we versoepelingen stap voor stap moetn implementeren. Door op deze manier te werk gaan, kun je substantiele spreading snel in zijn hok drijven.  Dat wij klaar zijn met corona dat is duidelijk, maar dat  corona nog niet klaar is met ons dat is een eufemisme.

 

Internet is zo lek als een mandje hackers hebben vrijspel

Internet wie maakt zich daar zorgen om. Internet voorziet zo langzamerhand in een van onze grootste levensbehoeften. En steeds meer doen we via dat internet. We zitten op Twitter en Facebook en zijn ons van geen kwaad bewust. We surfen naar informatie op het gebied van vakanties, culinaire restaurants, auto's. Via onze smartphone whatsappen we en bellen met onze familie en vrienden. Dat is allemaal data dat we verzenden en ontvangen. Big brother is watching you en toch zijn we niet paranoide.  Aan internet koppelen we onze Ip bewakingscamera's en misschien heeft onze auto ook wel contact met internet. Zijn er veel kapers op de kust. We kunnen vaststellen dat criminaliteit zich in een hoog tempo verplaatst van de fysieke wereld naar de digitale wereld. Zijn we daar als samenleving op voorbereid. Nee is het antwoord de gemiddelde burger heeft geen verstand van computer hacking.  En weet niet waar die op moet letten.  Het is daarom zaak om de jeugd bewust te maken van computer hacking. Dit kan heel goed door dit te behandelen in de les.  Maar je kunt beveiligen wat je wilt een hacker weet altijd wel weer snel een nieuwe opendeur te vinden en zo is hij weer binnen. De beste oplossing tegen hacken is afscheid te nemen van het huidige vol fouten internet.  Er is een afdoende oplossing en dat is kwantuminternet. Dat is volgens onderzoekers van de Tu Delft niet meer te hacken.

 

Het verkoopgesprek begint pas wanneer de klant nee zegt

Meneer Dick, het verkoopgesprek begint pas als de klant nee zegt. Dat klopt Liselotte van wie heb je dat. Dat doet er niet toe ik wil graag uw mening hierover.  Ja, dan worden de kwaliteiten van een verkoper op de proef gesteld. Probeer maar eens een goede opening te maken in een verkoopgesprek dat vast lijkt te zitten. Het is zaak om het liefst openvragen te stellen om het gesprek in een positieve richting te krijgen.  Openvragen leveren immers de meeste informatie op, waardoor je nieuwe mogelijkheden en oplossingen kan bieden. Het is natuurlijk zaak om inzicht te krijgen in de werkelijke behoefte van de klant.  Door met gezochte oplossingen voor de klant te komen kun je de klant bewust maken en overtuigen van voordelen.  Laten we een voorbeeld geven een aantal jaren geleden was onze laptop aan reparatie toe. Wij zijn toen eerst gaan kijken bij een Apple dealer, maar vonden het apparaat nogal duur. Het zat hem dus op de prijs die wij te hoog vonden en we zeiden nee dankjewel. Toen kwam de computerverkoper met een briljant verkoopargument en dat was dat Apple niet te hacken was.  En we hebben toen meteen een Apple gekocht. Zo zie je dat wanneer een klant nee zegt, een goede verkoper zijn mouwen opstroopt en met een geweldig verkoopargument komt. En hij verkoopt.

 

Vliegveld Lelystad is er al

Moet vliegveld Lelystad er nog komen na de coronacrisis, meneer Dick. Sterker Liselotte vliegveld Lelystad is er al. Oké, meneer Dick en we kunnen vaststellen dat de luchtvaartindustrie als gevolg van de coronacrisis een vraaguitval laat zien.  Dat is tijdelijk denken wij, zodra we de coronacrisis achter de rug hebben dan zal de vraag naar vliegen weer gestaag gaan toenemen. Denkt u dat er zijn nu toch ook al veel zakenmensen die contact onderhouden via zoom. Wij denken dat persoonlijk contact meerwaarde heeft al is het om samen met partners ergens te eten etc. Tegelijk is nonverbale communicatie bij zaken doen heel belangrijk. Nou, je moet mensen in de ogen kunnen kijken en je moet ze misschien zelfs kunne ruiken. Met een contact per computer is de communicatie beperkt. Kijk Schiphol heeft een uniek functie in de wereld, het heeft een zogenaamde hub functie Een hub funcite is een centraal station maar dan in de lucht en op de grond.  Dat vind ik aardig geformuleerd door u. Is dat uw werk of zo. Doe niet zo gek Liselotte je weet toch dat we een blogger zijn. Een hub functie is uitermate belangrijk voor Schiphol. Passagiers van over de wereld kunnen op Schiphol snel overstappen op een andere vlucht. Dat is goed voor de passagier en dat is tegelijk goed voor de vliegmaatschappijen en de werkgelegenheid van Nederland. Het levert dus meer werk op, meneer Dick.  Om terug te komen op vliegveld Lelystad die zouden we goed kunnen gebruiken voor onze vakantievluchten.  Zo maak je capaciteit vrij voor de hub functie met ongeveer 500.000 luchtbewegingen. Daarvoor is vliegveld Lelystad bedoeld. Dus door Lelystad creeer je meer ruimte voor de zakelijke vliegers. Precies, Liselotte. Het bijkomende probleem is dat er steeds strengere eisen aan vliegen gesteld worden. Het gaat hierbij om klimaateisen, geluidsoverlast en duurzaamheid. Die eisen kunnen weer beperkingen en kosten  opleggen aan het vliegen, waardoor vliegen niet alleen duurder wordt  Maar de vliegtuigen worden toch steeds stiller en stoten minder Co2 uit.  Dat klopt, Liselotte en dat betekent dat er weer meer vliegbewegingen mogelijk worden. Lelystad kan dus de vakantievluchten overnemen en Schiphol ontlasten in het belang van de hub functie. Dat is de gedachte achter de hub functie. Een belangrijke bijkomstigheid is dat Lelystad veel economische activteiten kan gaan ontplooien. Hier kunnen zich bedrijven vestigen; zoals logistiek, hospitality en parking. Tegelijk zijn passagiers uit de provincies Overijssel, Gelderland en Drenthe dichtbij vliegveld Lelystad dat is korte reistijd. En parkeren bij Lelystad is plenty er is ruimte genoeg. Dat zijn gezochte voordelen Liselotte.

 

Copywriter, blogger en liedjesschrijver

Meneer Dick u heeft geloof ik 3 petten op als ik goed geinformeerd ben. Noem ze eens Liselotte. Copywriter, blogger en songwriter. uhm ja, wij doen dingen die een copywriter doet, we doen dingen die een blogger doet en we schrijven inderdaad liedjes. U heeft veel met muziek dus. Dat klopt Liselotte wat is uw favorite band en waarom. Modern talking vinden wij een leuke band. Kunt u dat ook toelichten. Op de eerste plaats zijn het twee knappe jongens vanuit meisjesperspectief gezien dan, de muziek klinkt goed en de teksten vinden we ontzettend knap bedacht.  Wat maakt een liedje in uw ogen een hit. Het is heel simpel Liselotte het moet gewoon steengoed klinken. Is muziek belangrijker dan songtekst, meneer Dick. Ja muziek is het belangrijkste aan een liedje. Dan speelt u de tweede viool met uw songteksten. Dat vind ik leuk geformuleerd van jou. Teksten zijn niet belangrijk in de muziek. Iedereen vindt Julio Iglesias geweldig en niemand weet wat hij zingt. U heeft gelijk meneer Dick. Dus de songteksten doen voor spek en bonen mee. Alweer raak Liselotte je bent in vorm. Kun je niet solliciteren bij Arjen Ludbach hij zoekt nog mensen voor zijn programma. Nee, ik wil nog even stilstaan bij het belang van goede songteksten. U kunt toch geen liedje maken zonder songteksten.  Nee, dat is waar je hebt een punt. Songteksten zijn weldegelijk belangrijk, neem de songteksten van Modern Talking die zitten ongelooflijk knap in elkaar. Kunt dat uitleggen, meneer Dick. We hebben een studie gemaakt van You are my heart, You are my soul. En wat is de conclusie. Het klopt allemaal en die lui kunnen zo creatief met woorden werken, dat je een story want het is een story met zo weinig woorden zoveel kunt zeggen.  Wat vindt u de mooiste zin in dat liedje, meneer Dick. We noemen er twee, de eerste is dying in emotion en de tweede is let your body melt in my. Als je dit kunt dan behoor je tot de besten. Modern Talking is een band dat uit Duitsland komt en ze hebben rond het jaar 2010 heel veel liedjes uitgebracht die elk voor circa 500 mln views op youtube hebben gezorgd.  Modern Talking was een wereldband in die jaren. Het de perfecte formule twee knappe jongens, unieke muziek en geweldige songteksten.

In Nederland wonen 3 mln eenpersoonshuishoudens

Ta, ta, ta ik heb een quiz voor u, mener Dick. Ach, Liselotte hoe verzin je het doe je dat voor de meelezertjes. Nee, omdat ik dat leuk vind ik wil uw algemene kennis wel eens testen. Kom maar op Liselotte. Hoeveel inwoners telt Nederland. Oh, dat is niet zo moeilijk dat weet ik wel 17 mln inwoners. Dat is goed meneer Dcik. Hoe ligt de verhouding tussen het aantal mannen en vrouwen in Nederland. Geen flauw idee Liselotte. Dat valt me van u tegen het zijn 8.6 mln mannen en 8.8 mln vrouwen. Dat is gunstig Liselotte er zijn dus meer vrouwen in Nederland dan mannen. Precies grijp uw kans. Hoeveel eenpersoonshuishoudens telt Nederland. We hebben geen idee, Liselotte vertel het maar. Het valt me een beetje tegen van u, het zijn er 3 mln.  Daar schrikken we een beetje van Liselotte. Hoezo dat, meneer Dick. Zoveel singles die alleen wonen dat vinden we een huisvestingsprobleem. U vindt dat een huisvestingsprobleem en waarom. Je zegt 3 mln Nederlanders die alleen wonen, als je daar koppeltjes van zou maken dan houd je 1.5 mln woningen over. U kunt goed rekenen u heeft zeker op de Heao gezeten. Nou met mijn huishoudboekje is het wel andere koek Liselotte. Oké mag ik u bedanken dat u meegedaan heeft aan deze quiz.

 

De omzet groei in de retail bedroeg 6 procent afgelopen coronajaar

De omzetgroei van de retail bedroeg vorig jaar tijdens de coronacrisis 6 procent. Hoe verklaart u deze significante omzetgroei. Liselotte je moet ons niet van die moeilijke vragen stellen. Maar we hebben wel enig idee, we denken dat veel mensen die niet in de horeca terecht konden vanwege corona, meer en vooral lekkerder zijn gaan kopen bij de supermarkten. De supermarkten hebben hun voordeel gedaan en hun kansen gezien door de coronacrisis. En wie is de grootste supermarkt van Nederland. Die blauwe dat is de grootste. En weet u ook om hoeveel winkels het gaat. Ja, ongeveer 800 winkels denken we. Schatting naar de omzet, meneer Dick. Het laatste kwartaal 18 mld euro. Albert heijn heeft een marktaandeel van 35 procent en heeft een grote voorsprong. Valt er nog een kanttekening te maken. Ja, de webshop Bol.com heeft haar omzet verdubbeld naar 2 mld euro. En wie is de volger in de retail. Dat moet de gele zijn dat denken wij. En om hoeveel winkels gaat het doet u eens een schatting.  We denken 650 winkels in Nederland. Een schatting naar de omzet van Jumbo 5.4 mld over het laatste half jaar. En het marktaandeel kent u dat ook. 20 procent marktaandeel dat is substantieel, maar aanzienlijk minder dan Alber Heijn. Heeft u ook enig idee hoeveel producten in de schappen van een gemiddelde supermarkt liggen. Schrik niet dat zijn er wel duizenden, Liselotte. Oh, dat had ik niet gedacht. Hoe ziet de groeiverwachting van Albert Heijn en de sector eruit. De groei zal groter worden dan de 5 a 10 procent die achter ons liggen. De schatting naar de omzet in de retail is een stijging van 10 naar 15 procent. Oké, meneer Dick heeft u nog beleggingsadviezen op basis van deze data voor de oplettende lezertjes.  Ja, koop vooral aandelen van Albert Heijn. U heeft uw punt gemaakt waarvoor dank.

 

Een  marketing quiz

Meneer Dick ik heb een marketing quiz voor u, doet u weer mee. Het wordt steeds leuker met jou, Liselotte. Wat is de bedoeling van die quiz. Ik wil aan de hand van een aantal vragen bepalen welke automerk bij uw persoonlijkheid past. Dat weet ik al Liselotte. Ja, maar ik wil toch voor de zekerheid deze quiz doen. Steek maar van wal, Liselotte. Als u vlees eet wordt het dan rauw, medium of doorbakken vlees.  Doe ons maar rauwv vlees Liselotte. Genoteerd meneer Dick. Naar welke muziek luistert u graag, klassiek, pop of rock. Dat wordt pop muziek. Oké hij gaat goed daar komt de volgende. Wat zou het liefst willen zijn, politieman, rechter of advocaat.  Doe ons maar advocaat. Dat is goed hier komt de laatste vraag, welke krant leest u graag de Telegraaf, de Vokskrant of de Nrc. Wij lezen graag de wat inhoudelijke krant de Nrc.  Oké meneer Dick dit was de quiz, en u bent zeker wel geinteresseeerd welk automerk uit de bus is gekomen. U bent een echte Audi rijder klopt dat.  Het is gewelidg Liselotte het klopt, wij zijn een Audi A6 rijder. Een stukje vlees meer, meneer Dick. Nee, dankje.

 

Er zijn mensen die niet houden van marketing

Er zijn mensen die niet houden van marketing en er zijn mensen die wel houden van marketing. Waar liggen de verschillen, meneer Dick, Even een stukje vlees wegwerken, Liselotte. Oh, stoor ik u dan meneer Dick. Nee, we zijn aan het bbq-en. Nee. Liselotte ik begrijp je vraag het is inderdaad waar dat er mensen zijn die niet houden van marketing. Wat zijn hun argumentaties dan. Marketing wordt door hen geassocieerd met mensen iets aansmeren of misleiding. Gelukkig denkt de meerderheid daar anders over. Want marketing heeft vooral tot doel om klanten betere beslissingen te laten maken.  Dus mensen producten en diensten te laten kopen die ze echt willen hebben. Het is niet voor niets dat het in marketing draait om customer satisfaction, dus tevreden klanten die graag weer bij je terugkomen om producten en diensten te kopen.  Op websites van bedrijven staat  vaak vermeld welk cijfer of aantal sterretjes  klanten geven aan een aanbieder.  Scoor je 5 sterretjes bij veel reacties, dan heb je veel tevreden klanten. Bezoekers van je website geeft dat veel vertrouwen en dat ze te maken hebben met een uitstekende aanbieder. Een bedrijf dat 4.0 sterretjes scoort die doet het niet bepaald goed.  Bezoekers van een website kunnen daardoor beslissen om de webstie te verlaten voor een beter alternatief.  Kunt u in een notendop nog even aangeven waar marketing voor staat. Marketing is het creeren, communiceren en leveren van value voor een gerichte doelgroep met een winstoogmerk. Dank, meneer Dick het is weer genoeg voor vandaag. Dank voor uw tijd en veel plezier met de bbq.

 

Waarom is sauna zo gezond

Waarom is sauna zo gezond en tegelijk zo gezellig, meneer Dick. De Finnen hebben ontdekt dat rigoureuse ophitting en een rigoureuse afkoeling (in de sneeuw) spectaculaire effecten heeft voor je lichaam en geest. Sauna is te vergelijken met topsport voor luie mensen en reset alle belangrijke functies in je lichaam, dit leidt tot een goede doorbloeding, het maakt cortisol (gelukshormonen) aan in je hersen en is bovendien heel goed voor de huid. Sommige mensen noemen een dagje sauna een mini vakantie beleving. Naast de voordelen voor je gezondheid is het tegelijk heel gezellig. Een koud drankje tussen de rondjes sauna is verkwikkelijk en is genieten geblazen en maakt sauna een feel good experience. In het restaurant of op het terras genieten van een 3 gangen diner of een daghap maakt van sauna een culinair feestje. In Nederland zijn vele sauna's te bezoeken, ieder met hun eigen sfeer. Door ze te bezoeken kun je bepalen welke sauna het beste bij jou past. Dat wordt dan mijn favoriete sauna. Welke sauna is jouw favoriete sauna. Sauna's die de mores van sauna schenden en badkledingdagen aanbieden die begrijpen het niet. Sauna is altijd bloot en dit is vanwege hygiene redenen, een optimale afkoeling is van evident belang. Op de website van vele sauna's staat hun klantentevredenheid vermeld. Dat is het aantal sterren dat bezoekers aan een sauna geven. De beste sauna's scoren 5 sterren daar moet je zijn. Geef een saunaliefhebber die je kent eens een sauna kadobon. Dit is een origineel kado en  je verwent  iemand met een heerlijk dagje relaxen.

 

Bij Audi hoort iedereen bij de familie

Het automerk Audi voorsprong door techniek vinden we een interessante werkgever. Vooral de teamspirit en het familiegevoel die Audi laat zien is zeer interessant. Audi hecht veel waarde aan de gezondheid van het personeel. Zo gaan de medewerkers 's ochtends met elkaar hardlopen, dit is van hoog tot laag in de organisatie. Een fitte geest in een fit lichaam leidt tot grossartige prestaties bij Audi. Tegelijk is er een sterk familiegevoel bij Audi, dit wordt onderstreepte door kinderopvang op de locatie. Moeders die bij Audi werken worden zo instaat gesteld om zorg en arbeid te combineren.  Dat is goed gezien van Audi, toch wel een wereldmerk. Ook met de inclusiviteit zit het goed bij Audi. Er is sprake van een brede diversiteit van culturen die bij Audi werken. Werknemers die uit Zuid Amerika komen, Turkije en Spanje voelen zich thuis in de Audi cultuur en dat blijkt heel goed te werken. Zo werkt een Argentijnse op het hoofdkantoor van Audi, die later graag in haar eigen land een leidinggevende functie ambieert. Dankzij de sterke bedrijfscultuur die er bij Audi is spreekt men allemaal dezelde taal en staan de neuze dezelfde kant op. Audi maakt dit mogelijk.

 

Waar vind je een betaalbare woning in Nederland

Waar vind je in Nederland nog een betaalbare woning, meneer Dick. Nergens Liselotte het is voor veel mensen een probleem. Decennia lang hebben we een trek van mensen vanuit de provincie gezien die daar gingen studeren en een baan vonden.  De voordelen van wonen in de randstad zijn groot. Je vindt er je werk, je vrienden wonen er, het leven in een internationale grote stad heeft zijn charmes. Er zijn goede goede restaurants, het uitgaansleven bruist daar nog, voor cultuur moet je daar zijn en niet te vergeten de mooie winkels vind je hier. Philips is niet voor niets van Eindhoven naar Amsterdam verhuisd. Dat hebben ze gedaan omdat daar hun medewerkers zitten en omdat  elk zichzelf respecterend bedrijf zijn hoofkantoor in Amsterdam heeft. Wonen is altijd al een probleem in grote steden geweest, dat was in onze studententijd niet anders en dat is 30 jaar geleden. Ook het huren van woningen duurt zo negen jaar in een gemiddelde gemeente in Nederland.  Er zijn uitschieters van zelfs 21 jaar wachten op een huurwoning. Dit is natuurlijk volstrekt onacceptabel. Het is allemaal een kwestie van vraag en aanbod zoals vele dingen in een economie. Het is niet voor niets dat dit kabinet heeft aangekondigd om 300 duizend woningen erbij te bouwen voor 2025. De ambitie ligt zelfs nog hoger er moeten 1 mln woning bijgebouwd worden, dit is een mega opgave zeker met een huidige krappe arbeidsmarkt. Mensen wijken steeds vaker uit van de randstad naar wonen in de provincie. Een koopwoning is daar vele malen goedkoper en je krijgt tegelijk veel meer woning voor je geld. Voor 5.5 ton euro koop je in een dorp in de provincie meer woning dan in de randstad. Je zit dan wel verder van je werk en je mist de charmes van het wonen in een grote stad.

 

Pfizer verhoogt prijs van vaccin met 30 procent

Farmaceutisch bedrijf Pfizer verhoogt Pfizer vaccin van 15 euro naar 20 euro per vaccin.  Is dat acceptabel en is dit te onderbouwen. Het is waar dat Pfizer een belangrijk product voor onze gezondheid heeft ontwikkeld. We hebben het immers over een pandemie, waarbij slechts een beperkt aantal pharmaceuten dit kunstje kunnen. We hebben het over een oligopolische markt waarbij hooguit 10 spelers in acteren. Pfizer heeft een aantoonbaar goed vaccin ontwikkeld, waarmee 2 mld euro aan investeringen is gemoeid. De winsten zijn spectaculair voor de aandeelhouders, te weten 50 mld euro dat is 25 x de kostprijs en lijkt ons volstrekt onacceptabel. Maar we zitten in een gezondheidscrisis waarwe tegelijk ook blij mogen zijn dat Pfizer zo belangrijk is voor onze gezondheid. Mag je dan klagen over de hoge winst die Pfizer maakt.  Ze zijn uniek in hun core business en wie uniek is heeft de macht in de markt. Uitzonderlijke prestaties worden uitzonderlijk betaald. Dat geldt niet alleen voor Pfizer, dat geldt ook in het betaalde voetbal. De ster Ronaldo is een unieke voetballer met unieke kwaliteiten en daar moet je voor betalen. Maar is de onderbouwing van Pfizer ook deugdelijk door nu 30 procent meer voor een vaccin te vragen. De sunk costs zijn reeds gemaakt dus waar heeft Pfizer het over. Er zijn geen additionele kosten gemaakt voor zover ik het begrepen heb. Dus geen meer kosten en tegelijk wel 30 procent stijging van de verkoopprijs van een vaccin ( je hebt 2 vaccins nodig). De overheid betaalt het wel is een gehoord argument. Ja, maar voor de financien van de overheid is 30 procent meer betalen aan Pfizer ook een boel geld.  Parmaceutische bedrijven zoals Pfizer kunnen vragen wat ze willen, omdat ze een machtspositie hebben. 

Een nieuw kabinet Rutte 4 met  VVD, D66, CDA en CU

Liselotte wat leuk dat je het hier over politiek hebt. Vindt u dat leuk dan. Ja, wij vinden politiek echt heel leuk. Voglt u de plenaire debatten ook op televisie. Ja als het echt interessant is, dan zijn wij gekluisterd aan Politiek 24. Observeert u de kamerleden ook en ook op non verbale communicatie. Ja, allemaal kom maar op met je stelling. Nou, daar komt die weer meneer Dick. Een kabinet Rutte 4 zou wel eens uit de VVD, D66, CDA en CU kunnen bestaan. Ja, wij sluiten het niet uit het vorige Kabinet Rutte 3 bestond ook uit de VVD, D66, CDA en CU. En dat kabinet heeft volgens ons goed geregeerd en zijn geen grote ruzies geweest. Interessant dat u voor dezelfde samenstelling van dit  kabinet bent. De tijd heelt veel wonden, Liselotte. Hoe bedoelt u dat. Nou de geesten zijn rijp voor een zelfde kabinet. Wat bedoelt u eigenlijk. Informateur Hamer hamert op 3 belangrijke thema's voor een regeerakkoord van een nieuwe regering. Welke zijn dat ik heb er 7 in mijn zak.  Oh, wat enig. Noem jij maar de eerste 3 belangrijke thema's. Klimaat, digitalisering en een eerlijke economie.  Hoe kijkt u er tegenaan, meneer Dick. Klimaat is duidelijk het weer wordt steeds extremer dat hebben we in Valkenburg wel gezien. Tegelijk staat Griekenland en Turkije in de fik met de bosbranden. Is het geen complottheorie. Nee, Liselotte dit is wetetenschap. Nederland moet haar Co2 uitstoot reduceren naar 49 procent in 2030 en dit moet 100 procent zijn in 2050.  We moeten van de vervuilers af zoals vervuilende industrie, benzine en de stikstof die de veeteelt produceert. Iedereen moet kunnen meedoen in onze digitale samenleving. Kwetsbare ouderen dreigen uitgesloten te worden van onze nieuw manier van communiceren, een verzekering afsluiten of met de overheid communiceren. Tegelijk moet onze economie eerlijker worden, waarbij de verschillen tussen rijk en arm kleiner worden.  Flexwerk moet aangepakt worden en mensen moeten eerlijker betaald worden en de zekerheid van een vaste baan verdient prioriteit. Daarnaast verdient onze veiligheid meer prioriteit en moet er kritisch gekeken worden naar onze toeslagenstelsel, in het bijzonder de snelle afwikkeling van de kinderopvangtoeslag.  Oké, meneer Dick het is heel leuk wat u allemaal vertelt maar kan dit niet met alle politiek partijen gerealiseerd worden. Bovendien hangt er nog een gevoelig thema boven de markt en dat is de ethische kwesties. Daar is ie weer, de ethische kwesties. Kabinet Rutte 3 met D66 en de CU zijn het toch ook eens geworden op dit onderwerp de ethische kwesties. Dat is waar, maar D66 wil een progressieve politie gaan voeren. Abortus, het ongeboren kind en euthanasie hulp bij zelfdoding zijn geen bagatel. Nee, dat is geen bagatel, Liselotte. Dat moeten  Gertjan Segers en Sigrid Kaag maar uitonderhandelen. Oh, werkt dat zo en is er ook nog sprake van wisselgeld. Hoe bedoel je in bitcoins ofzo. Op hoofdlijnen kunnen ze er wel uitkomen, de devil zit in de detail, Liselotte. Precies, meneer Dick daar kan het nog wel eens spaak lopen.  Is er voor Prinsjesdag een nieuw kabinet Rutte 4. Het is nog 7 weken en dan is het al zover. We denken van niet, het zal nog wel even duren. Dus het demissionaire kabiinet Rutte 3 zit er nog steeds tijdens Prinsjesdag. We vrezen van wel, Liselotte.

 

De behoeftepiramide van Maslow

In iedere management opleiding komt de theorie van de behoeftepiramide van Maslow wel aan de orde. Deze piramide laat een hierarchie zien van de behoeftes die wij menen hebben.  In het engels spreken we vaak over wants and needs. Wants zijn luxe behoeften die je niet echt nodig hebt. De needs zijn de basale behoeften op levensbehoeften, denk hierbij aan de behoefte aan brood, een warme maaltijd en kleding. De behoeftepiramide van Maslow kent 5 niveaus, te weten niveau 1 de lichamelijke  behoeften, niveau 2 de behoefte aan veiligheid en zekerheid, niveau 3 de sociale behoefte je gezin, je familie, en je vrienden. Niveau 4 de behoefte aan erkenning en status en niveau 5 de behoefte aan zelfrealisatie.  Deze piamide geeft een hierarchie aan wat betekent dat een hoger behoefte alleen gerealiseerd kan worden als een daaraan voorafgaande  behoefte bevredigd is. Op welke niveau zit nu de behoefte aan een auto.  Niveau 1 de basale behoefte is het niet, want je hebt geen auto nodig om in leven te blijven. Tegelijk is een auto eerder een want, dan een need. Een auto heeft vaak niks te maken met niveau 2 uit de piramide te weten veiligheid en zekerheid. Tenzij een auto expliciet die functie heeft van veiligheid bieden. We hebben het hier vaak over speciale auto's voor zeer belangrijke mensen, denk aan politici. Met niveau 3 sociale behoefte heeft een auto ook niet direct te maken. Tenzij het een camper is, dan heeft het wel een sociale en veilige functie. Dan lijkt ons de auto het meest passen op niveau 4 erkenning en status. Derhalve valt een auto het beste en voor veel mensen in te delen in een status product.  Niet iedereen zal het met ons eens zijn dat een auto een middel is om erkenning te verkrijgen en er status aan te ontlenen. Wij zijn onze auto of onze auto dat zijn wij dat is je identificeren met een auto. Voor zakelijke merken zoals; BMW, Audi en Mercedes is deze conclusie makkelijker te trekken dan voor Kia.  Hoewel een Kia zakelijk gereden kan worden, is die voor een ander eerder een family car. Hier wordt de sociale functie benadrukt waar de auto vrijetijdsbesteding wordt, en dat is sociaal. Zoals je ziet is de top van de behoeftepiramide van Maslow klein, dat betekent dat zelfrealisatie door weinig mensen bereikt wordt. Zelfrealisatie is dat je je zelf optimaal kunt ontplooien. 

 

Hoe score ik hoger in Google dat is de hamvraag

Iedereen die een website heeft wil hoog in Google staan. Hoe doe je dat, dat is de hamvraag. Google bepaalt dat via een continu wisselend algoritme. Niemand weet wat dat algoritme is, dat veronderstellen we. Het is van groot belang dat je niet voor Google schrijft, maar vooral voor je bezoekers. Relevantie is het adagium van hoog in Google komen. Zorg er daarom voor dat wat je schrijft relevant voor je bezoekers is. Dat wordt beloont met een hoge ranking. Nu zult u zich misschien afvragen hoe zit het dan met autoriteit van een website. Autoriteit is niks anders als een optelsom van relevante content. Hoe relevanter je bent bijvoorbeeld op het gebied van marketing, hoe groter je autoriteit wordt. Dan heb je ook nog de mogelijkheid om backlinks te creeren. Dat is niets anders dan dat andere belangrijke websites een link met jouw website hebben. Het is zelfs mogelijk om backlinks te kopen om je positie in Google relevanter te maken.  Je kunt ook een blog gaan schrijven, dat is niet alleen relevant het kan je hoger in Google brengen. Dan moet je natuurlijk wel veel schrijven en het moet ook nog eens relevant zijn. In andere woorden je kunt je omhoog schrijven in Google dankzij het bijhouden van een blog. Wij schrijven Seo-copywriters eruit omdat we betere en relevantere teksten schrijven.  Wij schrijven volgens de principes van marketing en dat is altijd klantgericht. Dat beoordeelt Google als relevant.

 

De algemene politieke beschouwingen en de formatie

 

Heeft u de algemene politieke beschouwingen ook gevolgd,  meneer Dick.  Ja, dat hebben we gedeeltelijk gevolgd, wat is je vraag Liselotte.  Kon u het wel begrijpen.  Nou met ons beperkte denkraam konden we het net volgen, maar het is wel zware kost.  Waar liep u dan tegenaan.  Ze gebruiken allemaal moeilijke afkortingen waarvan wij nog nooit gehoord hadden.  Kom maar op met je vraag Liselotte we hebben niet zoveel tijd. Wat vond u van het resultaat dat de linkse oppositiepartijen GL, PvdA en SP hebben geboekt. Ze hebben een begroting van 400 mld en bijna 3 mld vertimmerd.  Dat schijnt voor algemene beschouwingen veel te zijn. Het is natuurlijk nog geen 1 procent van de totale begroting dus wij vinden het wel meevallen.  De salarissen voor de verpleegkundigen gaan met 1.5 procent omhoog, de salarissen van de leraren in het basisonderwijs gaan omhoog, de verhuurderheffing wordt met een half miljard beperkt dat betekent dat er wat aan het woningentekort in Nederland gedaan kan worden en er gaat 400 mln naar de politie en dat is hoog tijd want de politie is niet te vinden in de wijken van Nederland.  En er was een meerderheid voor het afschaffen van het leenstelsel, wij vinden het bemoedigend en een acceptabel resultaat.  Dus het heeft weldegelijk impact op de samenleving en dat gaan we met zijn allen ook merken.  Hoe vond u de sfeer tussen de tweede kamer en het demissionaire kabinet. In het begin was de sfeer nou niet bepaald vriendelijk. MP Rutte deed moeilijk over de dekking en dat leidde tot chagerijn bij met name GL, PvdA en de SP.  Laten we zeggen dat het resultaat moeilijk binnen is gehaald door de linkse oppositiepartijen, maar ze waren wel heel blij met het resultaat dat is 2.8 mld anders gealloceerd op de begroting en ons inziens terecht.  Informateur Remkes heeft een zware klus van de week, want hij moet een motie van de tweede kamer uitvoeren en dat is het fasciliteren van een minderheidskabinet. Gelet op de politiek algemene beschouwingen is een minderheidskabinet geen ideale situatie zeker niet als je geen regeerakkoord hebt.  Dat kaninet zal iedere keer zaken moeten doen met vooral de linkse oppositie. En dat gaat ten koste van de daadkracht van een minderheidskabinet.  Tegelijk blijkt uit de geschiedenis van dit soort minderheidskabinetten dat de kans dat dit kabinet het niet haalt zeer groot is.  Professor Wim Voermans zegt in Op1 dat 60 procent van de minderheidskabinetten voortijdig valt. Slechts 40 procent haalt de eindstreep. Dit is een niet zo'n aantrekkelijk vooruitzicht en dat moet men wel beseffen.  Dus u bent niet voor een minderheidskabinet meneer Dick. Nee, wij zijn niet voor een minderheidskabinet het is niet efficient en het haalt vaak de eindstreep niet. Oké, en wat nu verkiezingen. Nee, terug naar een meerderhiedskabinet. En een regeerakkoord maken alleen dan kan je daadkrachtig regeren.  Dank voor uw mening.

 

 

blijf ons volgen