It's like you marketing
Zijn wij mensen kuddedieren en behoren we tot een peergroup.
Wij mensen zijn kuddedieren en we horen graag bij een groep. Dat is altijd al zo geweest en marketeers spelen hier graag op in. Peergroup noemen we dat in marketing jargon. We willen mensen graag in vakjes delen, dat is het segmenteren van de markt om vervolgens je boodschap op te kunnen positioneren. Mensen met een hoog inkomen zullen eerder aan hockey of golf doen. Ook zul je deze mensen eerder hun boodschappen zien doen bij Albert Heijen en bankieren bij de ABN AMRO BANK. Dit in tegenstelling tot mensen in de lagere inkomens die aan darten doen. Zij zullen eerder kiezen voor Amstel bier, SNS BANK en de Aldi en roken vaker shag. Mensen in de hogere inkomens zijn zuiniger met hun geld en gebruiken meevallers vaak als een hefboom, voor een uitgesteld hoger rendement. Dat betekent dat ze hun meevallers investeren in vastgoed, huizen kopen en verhuren. Lagere inkomens zullen meevallers eerder aanwenden voor de aanschaf van impulsgoederen; zoals een televisie, smartphone of een vakantie naar Spanje.
Het gerenommeerde automerk Mercedes Benz maakt sexy auto's, en it's like you.
Het gerenommeerde automerk Mercedes Benz maakt sexy auto's voor hun doelgroep. Dat kan zijn de zakenman,een artiest of een kunstenaar, Bij Mercedes Benz hebben ze het over de Mercedes me. Ze maken de autobeleving persoonlijk en dat vind ik knap gedaan. Mercedes heeft zich de laatste jaren ontwikkeld tot een mooi merk, mooie sportieve auto's met status. Het is een merk dat jong en oud en man en vrouw aan zich weet te binden. Dat is wel eens anders geweest. Mercedes is gewoon een sportieve en stoere auto/ De merken BMW en Audi vissen in dezelfde vijver als het om de aanschafprijzen en leasetarieven gaat. Het zijn allemaal mooie auto's die met name zakelijk gereden worden. Het is een kwestie van smaak en gevoel dat je bij een auto hebt, waar je uiteindelijk voor kiest.
Met kleding kun je laten zien wie je bent en tot welke peergroup je behoort. Je wilt ergens bij horen en dat is een peergroup.
En kleding is natuurlijk ook een midel om jezelf te onderscheiden en jezelf te communiceren naar je omgeving. Draagt iemand een pak of draagt iemand een trainingsbroek. Draag je een La Coste polo dan associeer je je met de welgestelden. Ook de media die we bezoeken vertelt ons iets over ons opleidingsniveau. Wie naar SBS 6 kijkt zal vaker minder hoogopgeleid zijn dan mensen die naar NPO 1 en NPO2 kijken. Dat heeft alles te maken met interesses op het gebied van opinie en amusement. Voor adverteerders is dit belangrijke informatie. Met het biermerk Amstel kun je beter adverteren op SBS6, daar zit je doelgroep. De krant die je leest vertelt ook veel over je. Wie het NRC Handelsblad leest is vaak hoogopgeleid, voor adverteerders is dit van belang. Een advertentie van het Concertgebouw bereikt hier zijn doelgroep. De Telegraaf is van 800 duizend abonnees naar 300 duizend abonnees gedaald, dat is nog acceptabel. Maar kijken we naar de lezer dan zit hier de gemiddelde Nederlander. De hardwerkende elektromonteur leest deze krant en een accountmanager van een bank. Al deze data is belangrijk om te bepalen wie je doelgroep is en waar die zit. Talpa is een zender voor de gemiddelde tv kijker en daar is niks mis mee. Het quiz niveau is niet bijzonder hoog en is voor iedereen goed te doen.