Hallo klantentevredenheid

 

In marketing draait het om de reorder, dus om terugkerende klanten.

Hier staat centraal hallo klantentevredenheid. Je kunt hallo op twee manieren uitspreken. De klemtoon hoog op hallo dat is duimpje omhoog, of de klemtoon laag op hallo en dat is duimpje omlaag. Klantentevredenheid en tevreden klanten zijn van essentieel belang voor je bedrijf of organisatie. Want tevreden klanten zijn vooral terugkerende en winstgevende klanten. Ze vormen dan ook een aanzienlijk deel van je omzet Wees daarom zuinig op je vaste klanten en geef hen alle aandacht.

 

Wat houdt klantentevredenheid in.

Wat is klantentevredenheid dat is een goeie vraag. En hoe bereik je tevreden klant4en en klantentevredenheid. Tevreden klanten zijn klanten voor wie geldt dat vraag is in balans met  aanbod en het liefst nog iets meer. Het overtreffen van de verwachtingen van de klant daar draait het om en dat de kunst. Dus je moet je klanten goed kennen.  Dat vraagt om empathie, inlevingsvermogen, of een neus hebben voor zaken, kortgezegd de klant goed kennen. Er zijn voorbeelden van uittekende voorbeelden van klantgerichte bedrijven, helaas zijn er ook bedrijven die achterlopen op klantentevredenheid.

 

KPN is een prima voorbeeld van een klantgericht bedrijf.

KPN is een prima voorbeeld van een klantgerichte onderneming, zij maken werk van klantvriendelijkheid. Een tevreden klant bereik je niet door hem een half uur in de wacht te laten staan. Dat noemen we negatieve kosten en leidt tot irritatie en frustratie. Bij KPN servicedek sta je maximaal 3 minuten in de wacht. Dat is acceptabel en je wordt op een klantvriendelijke manier door de medewerkers geholpen. Bij KPN denken ze met de klant mee en in oplossingen. Tegelijk laten ze hun dienstverlening door de klant beoordelen. Dat doen ze door je een klantentevredenheidsonderzoek per email te verzenden. Zo houdt KPN goed contact met de klant en hoe ze de dienstverlening waarderen. KPN  is dan ook een goed voorbeeld van een klantgerichte onderneming. KPN realiseert zich dat ze hun klanten alle aandacht moeten geven.

 

De belastingdienst is een voorbeeld van een niet klantvriendelijke organisatie.

Het kan ook anders een voorbeeld is de al jaren onder vuur liggende belastingdienst. De organisatie lijkt niet een lerende organisatie te zijn en blijft  cruciale fouten maken. Bij de belastingdienst sta je sowieso een half uur in de wachtrij. En de dienstverlening is nog steeds bureaucratisch niet klantgericht, niet slagvaardig. Tegelijk moeten klanten vaak maanden wachten voordat ze een oplossing krijgen. Dat is niet meer van deze tijd waarin de automatisering het werk vooral makkelijker en sneller moet maken. Waarom kunnen bedrijven zoals KPN wel klantgericht werken met honderdduizenden klanten. En waarom kunnen ze het bij de belastingdienst niet. Dat is een goeie vraag. Wij stellen vast dat een klantgerichte onderneming zijn zaakjes op orde heeft.

 

 

Tevreden klanten zijn vooral terugkerende en winstgevende klanten