Jouw unieke voordelen van marketing

 

 Heroes Communicatie is een allround marketing en communicatiebureau in Harderwijk. Hier staan centraal jouw unieke voordelen van marketing. Wij citeren marketing goeroe Philip Kotler de autoriteit op het gebied van marketing. En wij citeren Michael Portor hoogleraar bedrijfskunde aan de HBS. Door enkele minuten op deze pagina te blijven kun je heel nuttige kennis opdoen. Daarom lees vooral verder en veel plezier. Waarmee onderscheid jij je van de concurrent En waar ben jij echt goed in en waar kun jij wel wat versterking genbruiken. En welke waarde en betekenis kunnen we toevoegen aan jouw bedrijf en/of organisatie.Allereerst willen we je vragen wat je Unique Selling Point (USP) is.

 

- Ben je de goedkoopste

- Heb je de snelste levertijd

- Lever je de beste service

- Zit je dichtbij de klant

- Lever je de beste kwaliteit

 

Antwoorden op deze vragen bieden je richting bij het positioneren van jouw bedrijf en/of organisatie In marketing draait het om het verleiden van klanten dankzij het communiceren van stimuli en prikkels, het winnen van marktaandeel en terugkerende tevreden klanten met een winstgevend resultaat. Marketing beperkt zich niet alleen tot de afdeling marketing, het moet aanwezig zijn in de hele organisatie van directie tot en met de telefoniste en magazijnmedewerker. Ook medewerkers kunnen elkaar als interne klanten beschouwen en dat vraagt om een service attitude.

 

Wij maken een SWOT-Analyse voor jou

Wij kunnen een SWOT-Analyse van jouw bedrijf en/of organisatie maken. Dat bied jou inzicht in je sterke kanten, zwakke kanten en in jouw kansen en bedreigingen. Dit kan je helpen om bepaalde zaken in je organisatie te verbeteren. Een slechte bereikbaarheid is een veel gehoorde ergernis van veel klanten. Het kan zijn dat je meer personeel in dienst moet nemen om de bereikbaarheid en service te verbeteren. Als je dat niet doet dan kunnen klanten weglopen naar de concurrent. Een verloren klant weer terug zien te krijgen kost niet alleen veel inspanningen, tegelijk kost het veel geld. Daarom is het zaak om te investeren in een goede bereikbaarheid en service naar je klanten. Customer satisfaction is dan ook het adagium in marketing.

 

Wat is jouww concurrentievoordeel en winstgevendheid

Michael Porter van de HBS heeft een 5 krachtenmodel gemaakt dat jou inzicht biedt in jouw concurrentievermogen en winstgevendheid. Er wordt eerst gekeken naar de rivaliteit onder je dichtsbijzijnde concurrenten. Vervolgens wordt in kaart gebracht wat de macht van de kopers is en wat de macht van aanbieders is. Daarnaast wordt gekeken naar potentiele bedreiging door substituten en nieuwe toetreders. Inzicht hierin is van cruciaal belang om jouw positie te bepalen en dwinstgevendheid. Als de macht van de 5 krachten groot is dan is de kans op nieuwe toetreders substantieel. Het is dan ook van belang om nieuwe toetreders te weren dankzij hoge obstakels zoals hoge investeringen  Porter heeft onderzoek gedaan naar het concurrentievoordeel en de macht in de pharmaceutische industrie.  De winstgevendheid in de pharmaceitische industrie is 15 procent en dat is  hoog. Tegelijk vraagt research naar medicijnen om zeer hoge investeringen die het voor nieuwe toetreders moeilijk maakt.

 

Philip Kotler is de goeroe op marketinggebied

Philip Kotler is de goeroe op marketinggebied hij heeft het niet over het dienen van markten. Als marketeer heeft hij het eerder over het creeren van nieuwe markten en het belang van innovatie. Frits Goldschmeding is de uitvinder en pioneer op het gebied van uitzenden. In 1960 heeft hij een scriptie geschreven over flexwerk dat toen nog niet bestond. Hij richtte na zijn studie economie aan de Vu in 1960 zijn uitzendbureau op in Amstelveen.  Zijn eerste uitzendkracht bezorgde hij zelf op de fiets bij zijn eerste klant. Dit bedoelt Kotler met een nieuwe business en markt creëren. De naam uitzendbureau Amstelveen werd al snel veranderd in Randstad Uitzendbureau. Randstad is momenteel marktleider wereldwijd met een omzet van 25 mld euro. Ons eigen Philips heeft zichzelf meerdere keren opnieuw uitgevonden. Philips dat ooit begon met het ontwikkelen van gloeilampen legde zich toe op consumenten electronica en is inmiddels een dominante speler geworden op het gebied van health technologie. Dat is 3 keer innovatie en 3 keer een nieuwe value creeren voor klanten, dit is marketing.

 

David Ogilvy had 10 grote reclame ideeen in zijn leven

David Ogilvy van het gelijknamende wereldwijde reclamebureau had 10 grote reclame ideeen in zijn leven. Hij noemde dat niet veel, omdat volgens hem hij niet de enige hiermee was. Voor het luxuary automotve merk Rolls Royce heeft David Ogilvy een succesvolle campagne gemaakt. Ogilvy beklemtoont dat je in advertising dichtbij het product moet blijven. Dat betekent dat je een story feitelijk moet beschrijven zonder bijvoegelijke naamwoorden, maar het moet wel fascinerend zijn. Hij gelooftniet in tricky advertising. De uitspraak die Ogilvy beroemd maakte, was the more you tell, the more you sell.

 

 

marketing is delivering value to customers