Hallo Branding

 

Hier staat jouw branding centraal

Hier staat centraal jouw branding. Branding is afkomstig van het woord brand, wat merk betekent. Een merk kan een product, dienst of personality zijn. Voorbeelden van sterke merken zijn Coca Cola, Heineken en Randstad. Ook de Hema is een heel sterk merk, en gelukkig wederom in Nederlandse handen. Dat voelt toch net iets lekkerder.  Wanneer en waar kun je beter vragen aan mensen met welk merk ze zich identificeren. Inderdaad op Schiphol, dit is de plek waar terugkerende vakantiegangers je spontaan vertellen wat hun echte Nederlandse merk is. En ja, dat is de Hema al jarenlang. De Hema is het favoriete merk van de Nederlander, anders gezegd de Hema is een oer Hollands merk om trots op te zijn.

 

Thales Teixereira van de HBS heeft onderzoek gedaan naar branding

Professor Thales Teixereira van de HBS heeft onderzoek gedaan naar branding. Branding gaat om naamsbekendheid en hij heeft commercials van verschillende bedrijven onderzocht op awareness en het vasthouden van awareness. De merken die veel hun naam laten vallen in de commercial dus repeterend die scoren de hoogste betrokkenheid en impact bij de consument. Wanneer we met deze kennis naar de commercials op de Nederlandse televisie kijken of steeds meer op internet omdat daar de doelgroep zit. Dan kunnen we vaststellen dat veel commercials vele malen beter kunnen. De merknaam moet vooral meer herhaald worden, of het logo moet meer in de commercial te zien zijn. Wij kijken wel eens naar commercials waarbij we ons afvragen van welk merk die is. Dat is natuurlijk doodzonde van je centen. 

 

Nike met het logo de swoosh is het meest bekende sportmerk van de wereld.

Nike het sportmerk dat opgericht is door de Amerikaan Knight en dat van origine een Japanse sportschoen was, heeft een nieuw statement gemaakt in de sportwereld. Zo wordt in de reclame van dit sportmerk belicht dat vrouwen zowel  topsport kunnen bedrijven en moeder zijn. Nike lijkt een nieuw signaal te willen afgeven, waarover wat controverse bestond, dat topsport wel degelijk te combineren is met het moederschap. Dat is goed gezien van Nike die hierdoor de toon zet. Tegelijk zou in analogie met het bedrijfsleven vrouwen topposities moeten kunnen bekleden en het moederschap. Nike zet de volgende topsporters in de spotlight. Het gaat om  vrouwen, zoals tennisters Kim Clijster, Serenna Williams, sprintkoninginnen Felix en Fraser-Pryce en in ons land handbalster Estavana Polman.  Verder is Nike  natuurlijk de sponsor van topsporters zoals,  Ronaldo (voetbal), James (basketbal), Nadal (tennisser), Woods (golf) en onze Dafne Schippers (atletiek). Wie wil zijn ideaalbeeld niet vereenzelvigen met deze topsporters van Nike.

 

Coca Cola is een sterk merk en weet viraal te gaan in de sociale media

Coca Cola blijft het goed doen, ook nu ze met een facelift gekomen zijn. Coca Cola is zo herkenbaar dat een sterk merk gegarandeerd is. Coca Cola heeft hele leuke acties met hun happiness machine. Op ludieke wijze plaats Coca Cola hun frisdrankenautomaat op de campus van universiteiten. De automaat geeft gratis flesjes cola, een bos bloemen, een stokbrood etc. Het is ronduit hilarisch wat zij doen en hier komt de crux ze gaan dan ook  viraal op de sociale media. Dat is slim gezien door Coca Cola. Het merk doet iets geks en dat trekt de aandacht. Noem dat maar branding. Tegelijk zit dit bedrijf wel in de hoek van circulaire economie. Het afval in de vorm van blikjes en plastic flesjes is een duurzaamheidsprobleem. Daar zullen ze een oplossing voor moeten bedenken.

 

 

Doe eens gek campagne scoort